14-10-2019

Geen papier of fax, maar een e-recept

Het Maasstad Ziekenhuis stapt samen met zes regionale ziekenhuizen en meer dan 100 apotheken van de Combinatie Apothekers Vereniging Rijnmond (CAVR) over op het digitaal versturen van recepten. Het papieren recept wordt daarmee verleden tijd en maakt plaats voor het zogenoemde e-recept dat door artsen en andere voorschrijvers direct naar de apotheek gestuurd wordt.

Het uitschrijven van recepten wordt hierdoor makkelijker, veiliger én sneller. Met een paar klikken is het recept, dat digitaal wordt ondertekend, verstuurd naar de apotheek. Dat gaat sneller dan printen, handtekening zetten en faxen of een papieren recept aan de patiënt meegeven. De apotheken kunnen de medicijnen alvast voorbereiden, zodat de wachttijd bij de apotheek voor de patiënt korter wordt. “Het digitaal versturen van recepten maakt dat we de patiënt meer service en veiligheid kunnen bieden”, zegt Marc Kok, reumatoloog in het Maasstad Ziekenhuis. “Het recept raakt niet meer kwijt en de medicatie ligt vaak al klaar bij het ophalen. Het werd ook tijd dat we afscheid namen van de fax.”

Veiliger
Het e-recept is ook veiliger omdat alle patiënt- en medicijngegevens direct in het apotheeksysteem worden overgenomen. De kans op overschrijf- en interpretatiefouten is daardoor veel kleiner. “Direct het e-recept verwerken vanuit het apotheeksysteem is sneller, minder gevoelig voor fouten en als in de apotheek papierloos gewerkt wordt, is het ook nog eens beter voor het milieu”, aldus Mark Barendregt, apotheker en voorzitter van de CAVR.

Regionaal
De zeven ziekenhuizen en de CAVR hebben in een convenant vastgelegd dat dit regionaal de primaire wijze van versturen zal zijn. Het papieren recept mag alleen bij uitzondering worden gebruikt, bijvoorbeeld als het nog niet naar de betreffende openbare apotheek kan worden verstuurd. Meer dan 100 apotheken in de regio zijn al aangesloten. Volgens Barendregt neemt het aantal aangesloten apotheken snel toe. “Aan de apothekers zal het niet liggen, die zijn al jaren gewend aan het werken via digitale recepten en zien daar de meerwaarde van.”

VIPP doelstelling
Het digitaal versturen van recepten is onderdeel van het versnellingsprogramma informatie-uitwisseling patiënt en professional (VIPP). Het draagt bij aan een grotere medicatieveiligheid en - niet onbelangrijk - het leidt tot een afname van administratieve handelingen. VIPP is ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

De betrokken regionale ziekenhuizen zijn Erasmus MC, Franciscus Gasthuis & Vlietland, het Ikazia Ziekenhuis, IJsselland Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis, Spijkenisse Medisch Centrum en Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.