14-02-2019

Gloednieuwe buideltop ontspant baby’s op de afdeling Neonatologie

Ouders kunnen in het Maasstad Ziekenhuis voor hun pasgeboren baby gebruikmaken van de speciale buideltop. De buideltop ondersteunt het huid op huid contact en vergroot zo het gevoel van veiligheid en verbondenheid bij de baby. Daarbij wordt het kindje ondersteund in de juiste houding. De nieuwe buideltop past bij de ambitie aandacht voor aandacht van het Maasstad Ziekenhuis. Het draagt bij aan de kwaliteit van zorg voor te vroeg geboren baby’s (prematuren) of baby’s met een licht geboortegewicht (dysmaturen).

Minder stress en beter slapen
In een buideltop tegen het lichaam van de ouder, is voor de baby de beste plaats om tot rust te komen. Teamleider afdeling Neonatologie Marie-Louise van de Hoef vertelt: “Buidelen zorgt voor een goede hechting tussen de ouders en het kindje. Het buidelen heeft nog meer positieve effecten: de productie van moedermelk kan er door toenemen, het helpt de baby om onder andere de lichaamstemperatuur te reguleren, rustiger te ademen, de hartslag te stabiliseren en sneller te groeien. Kortom: een baby die veel huid-op-huid contact heeft met de ouder ervaart minder stress, huilt minder en slaapt beter. Wij zijn dan ook blij dat wij ouders de nieuwe buideltop kunnen aanbieden.”

Over de afdeling Neonatologie
De afdeling Neonatologie is een speciale afdeling, gericht op de behandeling en verzorging van pasgeboren baby’s. Een aantal baby’s heeft direct of kort na de geboorte extra zorg nodig omdat ze bijvoorbeeld te vroeg geboren zijn, te licht van gewicht zijn, een moeilijke geboorte hebben gehad of ziek zijn. Het Maasstad Ziekenhuis beschikt over een Post Intensive Care (IC)/High Care (HC). Op de High Care worden baby's opgenomen die ondersteuning en/of bewaking van de hartslag, ademhaling en het zuurstofgehalte in het bloed nodig hebben.

Afb: mevr. Struik met haar zoontje