27-03-2020

Maasstad Ziekenhuis breidt coronacapaciteit verder uit

In het Maasstad Ziekenhuis zijn nu vier verpleegafdelingen ingericht voor patiënten die besmet zijn met het coronavirus (COVID-19). Het aantal beschikbare bedden in strikte isolatie is 64. Op de Intensive Care (IC) zijn inmiddels 23 beademingsbedden beschikbaar voor patiënten die besmet zijn met het coronavirus (COVID-19).

Op dit moment liggen er tientallen patiënten in het ziekenhuis die besmet zijn met het coronavirus (COVID-19). Patiënten met een verdenking op het coronavirus (COVID-19) worden op een aparte afgesloten afdeling verzorgd. “Er wordt keihard gewerkt op de verpleegafdelingen en in de rest van het ziekenhuis, onder omstandigheden die voor al onze collega’s anders is dan anders. Hun inzet en passie is indrukwekkend om te zien,” vertelt voorzitter raad van bestuur Peter Langenbach. “Wat mij ook raakt is de dankbaarheid van de patiënten en hun familie. Ik hoop dat iedereen daar steun en energie uithaalt.”

Foto: Voorzitter raad van bestuur Peter Langenbach bezoekt één van de verpleegafdelingen met coronapatiënten

Capaciteit IC
De IC telt nu in totaal 36 bedden met beademingsapparatuur, waarvan er 23 alleen bedoeld zijn voor patiënten die besmet zijn met het coronavirus (COVID-19). Op de holding van het Maasstad Ziekenhuis zijn in twee dagen tijd 10 extra IC-bedden gecreëerd voor patiënten die niet besmet zijn met het coronavirus (COVID-19). De holding is normaal de plek in het ziekenhuis waar patiënten voorbereid worden op een operatie. “We hebben dit met elkaar gedaan,” zegt teamleider Zorg Intensive Care & Medium Care William Boender trots. “Iedereen heeft zijn schouders eronder gezet. De collega’s van IC en de holding, ICT, de technische dienst, leveranciers, echt iedereen.”

Militaire hulp op SEH
Om de extra druk op de Spoedeisende Hulp (SEH) goed aan te kunnen, krijgt het ziekenhuis hulp van tien militaire verpleegkundigen. Zij ondersteunen de SEH verpleegkundigen de komende drie weken. Daarna wordt gekeken of hun hulp langer nodig is.

Regionale samenwerking
Ook Spijkenisse Medisch Centrum biedt de helpende hand. Door een aantal onderdelen van de zorgverlening in Spijkenisse tijdelijk af te schalen, kunnen de zorgprofessionals in het Maasstad Ziekenhuis werken. “We werken samen met de hele regio en zijn dankbaar voor alle hulp die we van anderen krijgen,” besluit Peter Langenbach.