07-03-2020

Medewerker Dialysecentrum Maasstad Ziekenhuis positief getest op coronavirus (COVID-19)

Een medewerker van het Dialysecentrum van het Maasstad Ziekenhuis is positief getest op besmetting met het coronavirus (COVID-19). Deze besmetting heeft waarschijnlijk in de privé-omgeving plaatsgevonden. De medewerker heeft dat direct gemeld, nadat deze zelf van de mogelijke besmetting op de hoogte was gebracht.

Omdat de medewerker de afgelopen dagen in het Dialysecentrum heeft gewerkt met lichte luchtwegklachten, is er direct getest op het coronavirus (COVID-19). De test was helaas positief.

Er is in kaart gebracht welke patiënten en medewerkers in contact zijn geweest met de besmette medewerker. De medewerkers zijn geïnformeerd. De mensen die binnen deze contactgroep luchtwegklachten hebben, worden getest en in thuisquarantaine geplaatst tot duidelijk is of zij besmet zijn. Medewerkers zonder klachten is geadviseerd de richtlijnen van het RIVM te volgen.

De patiënten die vrijdag en zaterdag een afspraak hebben of hadden en die ook in de contactgroep vallen, zijn geïnformeerd. De overige patiënten die in contact zijn geweest met de besmette medewerker worden geïnformeerd zodra zij een afspraak hebben in het Dialysecentrum, uiterlijk maandag.

Patiënten en medewerkers van het Dialysecentrum die niet persoonlijk worden geïnformeerd door het Maasstad Ziekenhuis, zijn niet in direct contact geweest met de besmette medewerker. Zij worden wel op de hoogte gebracht van de huidige situatie.

De zorg in het Dialysecentrum gaat door, omdat dialyse de functie van de nieren vervangt en daarom noodzakelijk is voor de gezondheid van de patiënten. Er worden beschermende maatregelen genomen.