08-03-2021

Ali B start de Nationale Week Zonder Vlees in het Maasstad Ziekenhuis

De landelijke Week Zonder Vlees is vanmorgen in het Maasstad Ziekenhuis afgetrapt door niemand minder dan Ali B die voor deze gelegenheid ook wel Ali V(egan) genoemd wordt. In de Week Zonder Vlees, die vanaf vandaag tot 14 maart duurt, wordt iedereen uitgedaagd om gedurende een week geen vlees te eten. Om ook de patiënten die in het Maasstad Ziekenhuis zijn opgenomen de kans te geven om deze uitdaging aan te gaan, serveert het Maasstad Ziekenhuis tijdens deze week niet alleen vegetarische, maar ook plantaardige maaltijden.

Foto: v.l.n.r. Peter Langenbach, voorzitter raad van bestuur Maasstad Ziekenhuis, Ali B en Kees Kruythoff, CEO LIVEKINDLY Collective.

De komende dagen staan er dus naast de gebruikelijke vlees-, vis- of vegetarische maaltijden, ook plantaardige maaltijden op het menu in het ziekenhuis. Niet alleen in het Maasstad Ziekenhuis, maar ook in het Reinier de Graaf Gasthuis en het Amphia Ziekenhuis. Hiervoor stelt LIVEKINDLY Collective de producten van LikeMeat ter beschikking, een voedingsmerk met biologische plantaardige alternatieven die in smaak en textuur niet onder doen aan vlees. De maaltijden worden voorbereid en geleverd door internationale expert voor maaltijden in de zorg, Marfo Food Group.

Toekomstplannen
De samenwerking met het Maasstad Ziekenhuis tijdens de Nationale Week Zonder Vlees was voor de CEO van het collectief, Kees Kruythoff en ambassadeur van de plantaardige beweging, Ali B, een mooie reden om vanmorgen in alle vroegte naar het ziekenhuis te komen om, samen met de voorzitter raad van bestuur van het Maasstad Ziekenhuis, Peter Langenbach, van de eerste plantaardige maaltijd te genieten. Tijdens het gesprek aan tafel liet Ali B. weten meer plannen te hebben met Rotterdam-Zuid, waar het Maasstad Ziekenhuis wellicht een rol in zou kunnen spelen.

De Nationale Week Zonder Vlees
De Nationale Week Zonder Vlees is in 2018 door Isabel Boerdam in het leven geroepen om middels een challenge Nederlanders te stimuleren om gedurende een week geen vlees te eten. Hierdoor wordt meer bewustzijn gecreëerd voor de voordelen die dit met zich meebrengt voor mens, milieu en dier. En die cijfers liegen er niet om: iedereen die normaliter vlees eet en dit een keer per week achterwegen laat bespaart gemiddeld maar liefst 101 liter water, de CO2-uitstoot van een autorit van 79 kilometer, en 770 gram dierenvlees per jaar. Dit jaar vindt van 8 tot en met 14 maart de vierde editie plaats.