03-08-2021

"Wij kunnen helpen om patiënttevredenheid en patiëntveiligheid te verbeteren"

Wij stellen u graag voor aan onze Patiëntenraad. Stuk voor stuk gepassioneerde mensen, die zich graag inzetten om de zorg voor onze patiënten te verbeteren. Ieder met hun eigen doel.

“Het Maasstad Ziekenhuis is top! Ik kom er met plezier, want ik word gezien! Dat zou ik graag willen horen van alle patiënten. Mijn doel is om de beleving van de patiënt te verbeteren,” zegt Meredith Lansman enthousiast.

Dat kan volgens lid Sander Kanninga al “door het aanbod van de maaltijden uit te breiden. Daardoor wordt het voor patiënten met verschillende nationaliteiten zo aangenaam mogelijk als zij een langere tijd in het ziekenhuis verblijven”, legt hij uit. “Ik wil graag de pijnpunten die wij tegenkomen, voor de patiënt zo snel mogelijk op lossen.”

Verplaatsen in de patiënt
Dit geldt ook voor Marianne van Gink. Zij zit al vier jaar in de PAR en probeert zich bij alles wat de PAR doet te verplaatsen in de patiënt. “Hoe ervaart de patiënt het ziekenhuis, is het gastgericht, waar loopt hij/zij tegenaan?”

Voorzitter Jan Speksnijder streeft naar een tevreden gevoel bij alle patiënten, omdat hij weet dat een tevreden patiënt vaak sneller herstelt. “Als je in het ziekenhuis ligt of komt, is dat (meestal niet) voor je plezier. Wij kunnen helpen om patiënttevredenheid en patiëntveiligheid te verbeteren, zodat de patiënt zich, ondanks zijn noodzakelijke zorg, zo prettig mogelijk voelt.”

Neem patiënten serieus
Onderdeel van die tevredenheid is voor lid Brenda Ebel dat de patiënten van het ziekenhuis zich serieus genomen en gehoord voelen. “Hoe onbenullig de vraag misschien ook lijkt te zijn”, legt ze uit. “Daarnaast wil ik er voor zorgen dat meer en meer patiënten de Patiëntenraad (en waar deze voor staat) weten te vinden.”

Lenie Heijboer sluit zich hierbij aan. Zij wil naast het delen van haar eigen ervaringen als patiënt “met de PAR een steentje bijdragen om dingen beter te laten verlopen voor de patiënten. Daarom is het belangrijk dat zij ons weten te vinden.”

Meer informatie op de website
Wilt u meer weten over onze PAR en wat de raad voor u kan betekenen? Klik dan hier: Patiëntenraad - Maasstad Ziekenhuis Rotterdam.