11-08-2022

Europese erkenning voor Anser Prostaatnetwerk

Een belangrijke Europese erkenning is deze week uitgereikt aan het Anser Prostaatnetwerk van de Europese Urologenvereniging, de European Association of Urology (EAU). Anser krijgt het predicaat ‘Centre of Excellence’ en is de komende vijf jaar lid van de ‘European Prostate Cancer Centres of Excellence’. Het internationale keurmerk geeft aan dat in het Anser Prostaatnetwerk de beste zorg wordt verleend aan patiënten met prostaatkanker.

Vaardigheid door concentratie van operaties
In Anser werken acht ziekenhuizen nauw met elkaar samen in de zorg voor patiënten met prostaatkanker. Dit zijn, naast het Maasstad Ziekenhuis, het Franciscus Gasthuis & Vlietland, ADRZ, Albert Schweitzer ziekenhuis, HMC, het OLVG, Erasmus MC en het LUMC.

Eén van de verdiensten van het netwerk is dat de prostaatoperaties in het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam zijn geconcentreerd. Dat zorgt ervoor dat de opererende urologen en het ondersteunend ok-personeel buitengewoon goed getraind zijn in dit type ingrepen.

Binnen de samenwerking worden ook protocollen, diagnoses en rapportages geharmoniseerd. Dit biedt het voordeel dat we de zorg goed kunnen evalueren en verbeteringen snel kunnen doorvoeren.

Foto ok Anser prostaatnetwerk