29-08-2022

Meer inzicht en informatie voor patiënten die een nieuwe heup krijgen

‘Ben ik niet wat jong voor een nieuwe heup?’, ‘Hoe lang lig ik in het ziekenhuis?’, ‘Heb ik dan veel minder pijn?’ Allemaal zeer logische vragen van patiënten die een nieuwe heup krijgen. Om deze patiënten op een overzichtelijke manier van deze informatie te voorzien, hebben de Santeon ziekenhuizen een infographic ontwikkeld. Deze infographic geeft inzicht in nuttige zorguitkomsten. Zo weten patiënten beter wat ze kunnen verwachten van de zorg in een Santeon ziekenhuis.

Santeon ziekenhuizen delen informatie over verschillende aandoeningen en meten en analyseren de resultaten van de zorg die zij leveren. Hierdoor werken zij samen aan het steeds verder verbeteren van de zorg. Eén van de doelen van de Santeon ziekenhuizen is om patiënten snel en makkelijk te informeren, zodat de patiënt samen met de arts kan beslissen over de best passende zorg. Een manier om dit te doen is via een infographic. Orthopedisch chirurg Rene Kingma van het Maasstad Ziekenhuis licht toe: “Patiënten krijgen door de infographic Heupprothese een reëler beeld van wat ze kunnen verwachten rondom en na de heup operatie. Met deze informatie kunnen patiënten zich beter voorbereiden op een gesprek met hun behandelend arts.”

De infographic is samen met patiënten ontwikkeld. Hierdoor wordt de informatie getoond die patiënten echt belangrijk vinden. Veel patiënten vragen zich bijvoorbeeld af of ze door een nieuwe heup van de pijn af komen. De infographic laat zien dat na 3 maanden op een schaal van 0 tot 10 de pijn in rust met 4 tot 5 punten is afgenomen en de pijn bij belasting zelfs met 5 tot 6 punten. Door zulke heldere informatie kunnen arts en patiënt samen beslissen over het zorgtraject.

Nieuwsgierig naar de infograpic heupartrose? Lees dan hier verder.