01-12-2022

Ruim twee ton voor onderzoek naar polsfracturen

Ieder jaar worden in Nederland bijna 26.000 volwassenen behandeld voor een polsbreuk. Om deze breuk te behandelen, wordt op de Spoedeisende Hulp (SEH) vaak alvast de breuk rechtgezet. Veel polsbreuken worden daarna nog in de operatiekamer geopereerd. Mogelijk is deze gesloten repositie op de SEH daardoor overbodig. Voor Niels Schep, traumachirurg in het Maasstad Ziekenhuis en zijn collega’s aanleiding om hier verder onderzoek naar te doen en de zorg voor patiënten te verbeteren. Daarvoor ontvingen hoofdonderzoeker Niels Schep en professor Michiel Verhofstad op 28 november een symbolische cheque van €207.000 van Marlise Schouten, directeur stichting BeterKeten. Met de subsidie is promovendus Bas Derksen aangetrokken om het onderzoek uit te voeren.

Bij een polsbreuk zijn botdelen verschoven. Als de patiënt aankomt bij de SEH, zet een chirurg direct de botten recht. De botten worden als het ware teruggeduwd in de juiste positie. Dit heet een gesloten repositie. Deze behandeling is pijnlijk en kan een traumatische ervaring zijn voor de patiënt. Ruim een week daarna gaat de patiënt naar de operatiekamer waar de breuk wordt geopereerd. Hier worden de botten door middel van een operatie voor de tweede keer recht gezet.

Minder pijn, minder complicaties en een betere polsfunctie

Samen met collega’s uit de regio zullen patiënten met een polsbreuk gevraagd worden of zij mee willen doen aan het onderzoek, genaamd ‘RECORDED-trial’.

“Wij willen aantonen dat het beter is geen gesloten repositie te doen op de SEH en alleen met een gipsspalk de tijd te overbruggen naar de geplande operatie. We verwachten daarmee dat een patiënt op korte termijn minder pijn en op de langere termijn een betere polsfunctie heeft. Daarnaast verwachten we minder complicaties en kost het ons minder tijd. Tijd die we kunnen gebruiken om een andere patiënt van zorg te voorzien“, Niels Schep, traumachirurg  en zoals professor Verhofstad uit het Erasmus MC in dit geval zegt: “Less is more”.

Bewijslast vinden voor het niet meteen hoeven rechtzetten van de polsbreuk levert dus voor de patiënt en de dokter meer op.

Samenwerking

De RECORDED-trial start in 2023 en wordt uitgevoerd in de zes ziekenhuizen van de BeterKeten; Maasstad Ziekenhuis, Erasmus MC, Franciscus Gasthuis & Vlietland, Albert Schweitzer ziekenhuis, IJsselland ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis. Promovendus Bas Derksen (Maasstad Ziekenhuis)  gaat het onderzoek uitvoeren onder leiding van traumachirurgen Niels Schep (Maasstad Ziekenhuis) en Michiel Verhofstad (Erasmus MC).

Stichting BeterKeten

Het onderzoek wordt gefinancierd door Stichting BeterKeten. Deze stichting heeft als doel het stimuleren en verbeteren van de samenwerking tussen ziekenhuizen in de regio Groot-Rijnmond op het gebied van patiëntenzorg, opleiding en wetenschap. Voor de vijfde keer investeert de stichting in drie veelbelovende gezamenlijke promotietrajecten, waarvan het RECORDED onderzoek er dit jaar één is.

v.l.n.r.: Marlise Schouten, directeur BeterKeten, Bas Derksen, promovendus, Michiel Verhofstad, professor traumachirugie, Niels Schep, traumachirurg en Priscilla Jawahier, onderzoeker chirurgie