28-06-2022

Steun door Loss-App voor ouders bij miskraam en verlies van baby

Het overlijden van een baby tijdens of vlak na de zwangerschap of geboorte is een intens verdrietige en ingrijpende gebeurtenis. Om ouders te steunen is er nu de gratis Loss-App. De app biedt informatie, inzicht en oefeningen die kunnen helpen bij het omgaan met het verlies.

Informatie, oefeningen en lotgenotencontact
De app kan ouders steunen bij verlies van een baby door een miskraam, zwangerschapsafbreking, rondom geboorte of kort daarna. Er komt dan veel op ouders af. De app geeft informatie over afscheid nemen en het leren leven met dit verlies. Ook vind je er informatie over onderzoeken, bevallen en lichamelijk herstel. De app vervangt niet het persoonlijk contact en gesprekken met dokters en verpleegkundigen, wel kan het ouders in contact brengen met lotgenoten.

Nina Schipper, moeder van Madelief vertelt: “Na lang wikken en wegen volgde een zwangerschapsafbreking vanwege medische en persoonlijke redenen. De Loss-App helpt mij om elke dag even bij mezelf in te checken. Even stil te staan bij hoe het echt met mezelf gaat. Of ik mezelf niet aan het voorbij lopen ben. Het geeft mij de kans om negatieve gedachten positiever te bekijken of te lozen via de functie ‘dit moet ik even kwijt’. Dat hielp mij om dingen wél uit te spreken en niet te bewaren, letterlijk en figuurlijk.”

Wietske Vrijland, bestuurder Maasstad Ziekenhuis: “In Geboortehuis Maas worden ook patiënten begeleid die met dit verlies te maken krijgen. Ondersteuning daarbij is belangrijk en deze nieuwe app helpt daarbij.”

De inhoud van de app is onder meer gebaseerd op de kennis en ervaring van deskundigen van het Maasstad Ziekenhuis en Steunpunt Nova, het landelijk steunpunt voor ouders die hun baby verliezen.

Meer informatie
Bekijk het filmpje voor meer informatie of ga naar www.loss-app.info. De gratis app is te downloaden via Google Play Store of Apple Store.