12-10-2022

Simpele digitale monitoring voor vrouwen met zwangerschapsdiabetes

Zwangere vrouwen met zwangerschapsdiabetes moeten hun gezondheid extra goed in de gaten houden. Om dit voor hen zo makkelijk mogelijk in te richten, werkt het Maasstad Ziekenhuis sinds enige tijd met de Thuismeten-app. In deze app vult een zwangere vrouw wekelijks haar glucosewaarden in. Een zorgverlener in het ziekenhuis controleert vervolgens deze waarden.

Herinnering om glucosewaarde door te geven

Karin Dekker – de Vries, diabetesverpleegkundige in het Maasstad Ziekenhuis, vertelt: “Het is belangrijk om de zwangerschapsdiabetes van zwangere vrouwen goed in de gaten te houden en om zo nodig in te kunnen grijpen. De glucose moet tijdens de zwangerschap goed gereguleerd worden om complicaties tijdens de zwangerschap te voorkomen. Een zwangere meet daarom regelmatig haar glucosewaarde en geeft deze door aan het ziekenhuis.”

Dat verloopt sinds een tijdje via de Thuismeten-app. Patiënte Sevinc heeft zwangerschapsdiabetes en werkt nu enkele weken met deze app: “Hierin staan elke week acties voor mij klaar. Ik meet mijn glucosewaarde en voer deze in. Ik hoef verder niks te doen, mijn waarden komen automatisch binnen bij het ziekenhuis.”

Ingrijpen of niet

Een verpleegkundige van het ziekenhuis krijgt een melding als een zwangere een glucosewaarde invult die onder of boven de waarde ligt die het mag zijn. De verpleegkundige onderneemt vervolgens een passende actie. Karin vertelt: "Dan zorgen we bijvoorbeeld dat de diëtist contact opneemt met de patiënt. Als de waarde dan afwijkend blijft, nemen wij als diabetesverpleegkundigen telefonisch contact op met de patiënt om bijvoorbeeld te starten met insuline."

Sevinc is al helemaal gewend aan zorg op afstand en werkt fijn samen met de verpleegkundigen: “Als ik mijn waarde meet en invoer, weet ik vaak zelf al of deze goed is of niet. In het begin werd ik dan gebeld om te bespreken dat ik meer eenheden insuline moest gaan spuiten. Nu krijg ik meestal een chatberichtje dat ik dit weer moet doen. Dan weet ik al voldoende.”

Eigen regie over zorg

Voor Sevinc geeft de app ook overzicht: “In de app kan ik een overzicht zien van op welke dag ik welke glucosewaarden had. Dat vind ik fijn om terug te kunnen vinden.” Door zelf waarden in te voeren, zijn patiënten actief bezig om controle te krijgen over hun zwangerschapsdiabetes.

Daarnaast gebruiken patiënten de app BeterDichtbij om te communiceren met de zorgverlener. Dit digitale contact scheelt de patiënt veel tijd: “Ik kan direct chatten met de zorgverleners en hoef dus niet te bellen of een afspraak te maken. Ik werk in de jeugdzorg met jongeren die in crisissituaties verkeren. Het is niet altijd mogelijk om mijn telefoon op te nemen als het ziekenhuis belt. Het snel kunnen communiceren via BeterDichtbij is voor mij echt een uitkomst, omdat ik dit kan doen op een moment dat het mij uitkomt.” En dat kan zelfs op vakantie zijn: “Ik begon vlak voor mijn vakantie met insuline spuiten en had afgesproken dat ik hogere eenheden zou spuiten als mijn waarden te hoog zouden zijn. Dit kon ik tijdens mijn vakantie heel makkelijk afstemmen.”

Met thuismonitoring kunnen patiënten bijvoorbeeld ook onderweg hun metingen doen en invoeren in de Thuismeten-app.

Alle patiënten met zwangerschapsdiabetes komen in aanmerking voor thuismonitoring via de Thuismeten-app. Het is wel belangrijk dat de patiënt digitaal vaardig is.

De Juiste Zorg op de Juiste Plek
Het Maasstad Ziekenhuis wil dat patiënten de juiste zorg op de juiste plek kunnen krijgen. Het op afstand in de gaten houden van patiënten via de Thuismeten-app is hier onderdeel van, omdat sommige zorg ook thuis kan plaatsvinden. Dat is prettiger voor de patiënt en maakt ruimte en tijd vrij in het ziekenhuis voor mensen die wel alleen daar geholpen kunnen worden.

Op dit moment (oktober 2022) biedt het Maassstad Ziekenhuis thuismonitoring aan patiënten met: astma, COPD, Corona, colitis ulcerosa, ziekte van Crohn, hoge bloeddruk, longkanker en zwangerschapsdiabetes. In de nabije toekomst zullen steeds meer patiënten gebruik kunnen maken van thuismonitoring.