21-07-2022

Verbouwing op de Kraamafdeling en de afdeling Neonatologie voor gezinsgerichte zorg

In het Maasstad Ziekenhuis gaan we de zorg voor pasgeborene, moeder en partner anders inrichten: het gezin blijft zoveel mogelijk bij elkaar tijdens de opname in het ziekenhuis. Dit maakt onderdeel uit van het concept ‘Family Centered Care’, ofwel gezinsgerichte zorg. Om deze zorg te kunnen aanbieden, gaan we op de Kraamafdeling en de afdeling Neonatologie, van mei tot en met december 2022, gezinskamers realiseren.

Dit veranderproces vraagt naast een verbouwing op de Kraamafdeling ook aanpassingen op de afdeling Neonatologie. De gezinskamers die we op beide afdelingen realiseren, zijn straks voorzien van eigen sanitair en bieden ruimte aan ‘rooming-in’ zodat de partner bij moeder en kind kan verblijven.

Op de Kraamafdeling zijn inmiddels vier gezinskamers gerealiseerd. Deze worden in augustus 2022 in gebruik genomen.

Voor de verbouwing van de Neonatologie is de afdeling tijdelijk verhuisd. Een deel van de afdeling is verhuisd naar de Intensive Care unit 4 (bouwdeel 2E); het andere deel bevindt zich nu op de Kinderafdeling (bouwdeel 4G). Om de tijdelijke locaties te vinden, kunt u op de betreffende etage de borden volgen.

Hieronder zie je een impressie van de nieuwe gezinskamers op de kraamafdeling.