16-02-2024

Caroline van Kinschot rondt promotieonderzoek naar waardegedreven zorg voor patiënten met schildklierziekten succesvol af

“De afgelopen jaren heb ik onder andere onderzoek gedaan naar het keuzegedrag bij de ziekte van Graves en bij patiënten met een knobbel in de schildklier. Door in beeld te hebben welke afwegingen patiënten maken bij het kiezen tussen behandelingen, kun je de behandeling nog beter afstemmen op de wensen van de patiënt,” aldus Caroline van Kinschot, voormalig arts-onderzoeker in het Maasstad Ziekenhuis. Zij verdedigde dinsdag 13 februari 2024 succesvol haar promotieonderzoek.

Patiënt toegesneden zorg bij schildklierziekten

Caroline is in 2016 begonnen als arts-onderzoeker met haar promotieonderzoek in het Maasstad Ziekenhuis. Na een periode fulltime aan haar onderzoek te hebben gewerkt, heeft ze eind 2020 het Maasstad Ziekenhuis verruild voor het Erasmus MC om daar haar opleiding tot internist af te ronden.
“Tijdens mijn promotieonderzoek heb ik veel verschillende deelonderzoeken gedaan. Het was nog een uitdaging om een passende titel te kiezen die alles samenvat, ” legt Caroline uit. “Omdat alle onderzoeken toegespitst waren op de individuele patiënt en het verbeteren of behouden van zijn of haar kwaliteit van leven vond ik ‘Op de patiënt toegesneden zorg bij schildklierziekten’ het meest passend.”

Eén van de onderzoeken waar Caroline aan heeft gewerkt gaat over de keuze ‘wel of niet opereren’ bij een schildklierknobbel. “Wanneer we niet met zekerheid kunnen zeggen dat een knobbel in de schildklier goedaardig is, heeft de patiënt een keuze te maken: afwachten en regelmatig naar het ziekenhuis komen voor controle óf opereren,” legt Caroline uit.

Een operatie is nooit zonder risico. Zo is één van de complicaties bij deze operatie dat je hees kunt worden. De schildklier ligt namelijk dichtbij de zenuw die de stembanden aanstuurt. Sommige patiënten durven dat risico te nemen. Maar ben je bijvoorbeeld docent en is je stem belangrijk voor je werk? Dan kies je misschien eerder voor afwachten met de bijbehorende controles in het ziekenhuis. “Door onderzoek te doen naar wat patiënten motiveert om een keuze te maken, kun je dit als arts beter begrijpen en bespreken. Dan kom je tot een behandeling die past bij de patiënt.”

Onderzoek als basis voor nieuwe behandelrichtlijn

Naast de onderzoeken naar het keuzegedrag van patiënten, heeft Caroline ook onderzoek gedaan naar de behandeling voor een calciumtekort (hypocalciëmie) na een operatie aan de schildklier: “Voorheen behandelde ieder ziekenhuis een hypocalciëmie op zijn eigen manier. We hadden het idee dat veel patiënten onnodig behandeld werden met medicatie en dat de medicijnen vaak ook onnodig lang gebruikt werden. Onze gedachte was dat met een symptoomgebaseerd behandelschema deze overbehandeling kon worden teruggedrongen.”

Hoe het onderzoek eruit zag: 134 patiënten in 10 verschillende ziekenhuizen zijn behandeld met de symptoomgebaseerde behandeling. Dat betekent dat de patiënt alleen medicijnen (calcium en/of actief vitamine D) ontving wanneer hij of zij klachten had of een sterk verlaagd calciumgehalte. Deze patiëntengroep hebben de onderzoekers vergeleken met 392 patiënten die medicijnen kregen bij een verlaagde calciumwaarde, ook wanneer ze geen bijpassende klachten hadden na de operatie.

Met het nieuwe behandelschema kon onnodige behandeling op een veilige manier worden voorkomen. Dit ging wel ten koste van meer ziekenhuisopnames en bezoeken aan de Spoedeisende Hulp. Verder onderzoek is nodig om uit te zoeken hoe de extra ziekenhuisbezoeken voorkomen kunnen worden.

Promotie onderzoek Caroline