Nauwkeurig aanprikken met behulp van echografie bij hemodialyse

Wanneer uw nieren niet goed meer functioneren, kan het zijn dat u hemodialyse nodig heeft. Hemodialyse is een nierfunctie vervangende therapie waarbij een kunstnier de functie van uw nieren (gedeeltelijk) overneemt. 2 tot 3 keer per week komt u naar het Dialysecentrum. Hier wordt u aangesloten aan een dialysemachine welke uw bloed reinigt.

Voor de dialysebehandeling kan beginnen, wordt eerst de shunt aangeprikt voordat u aangesloten kan worden aan de dialysemachine. Soms doet de verpleegkundige dit met behulp van een echografie. Suzanne is verpleegkundige in het Dialysecentrum en legt in de video hieronder uit hoe het aanprikken met behulp van een echografie gaat.

Nierfalen is één van de topklinische functies van het Maasstad Ziekenhuis. Een topklinische functie betekent dat ons ziekenhuis zorg aanbiedt die u niet in elk ander ziekenhuis kunt ontvangen. Kijk voor meer informatie over de topklinische zorgfuncties van het Maasstad Ziekenhuis op https://www.maasstadziekenhuis.nl/stz/