Onderzoek doen naar polsbreuken? Promovendus Bas deelt zijn ervaringen

Op maandag in het Maasstad Ziekenhuis, dinsdagochtend in het Erasmus MC, in de middag naar het Franciscus Gasthuis & Vlietland en waar Bas woensdag te vinden is, weet hij zelf ook nog niet. Als promovendus doet Bas Derksen, in samenwerking met de ziekenhuizen uit de BeterKeten, onderzoek naar de meerwaarde van het rechtzetten van een polsfractuur op de Spoedeisende Hulp. Hoe zijn onderzoek er voor staat en wat hoe hij het vindt om promotieonderzoek te doen in het Maasstad Ziekenhuis, vertelt hij graag.

Je doet onderzoek naar het rechtzetten van polsfracturen, kun je daar wat meer over uitleggen?

“Stel je bent gevallen en je bent door de huisarts doorverwezen naar de Spoedeisende Hulp (SEH). Dan beoordeel ik, of één van de andere zorgverleners, of je pols is gebroken en hoe ernstig de breuk is,” legt Bas uit. In sommige gevallen zijn de breukdelen zo verplaatst, dat de arts de breuk recht moet zetten. Het rechtzetten is het op de goede volgorde zetten van de stukjes bot.
Het rechtzetten gebeurt door de pols van de patiënt recht te trekken. Vaak is dit pijnlijk en in 40% van de gevallen zakt de breuk weer in elkaar. Dan moet de fractuur recht- en vastgezet worden tijdens een operatie. “Ik doe onderzoek naar of het rechtzetten op de SEH nodig is als je op de röntgenfoto’s al ziet dat de polsfractuur geopereerd moet worden, of dat het in die gevallen veilig is om het rechtzetten achterwege gelaten te laten. Door onderzoek te doen, hopen we de richtlijn voor polsbreuken verder aan te vullen, zodat patiënten niet onnodig veel pijn hebben.”

Hoe ziet het onderzoek er precies uit?

“Nu wordt een polsfractuur standaard rechtgezet. Er is geen richtlijn over het rechtzetten van polsen die zeker geopereerd gaan worden. Door 2 groepen patiënten te volgen kunnen we beoordelen of het standaard rechtzetten op de SEH nodig is en wat de eventuele gevolgen zijn.”

Voor het onderzoek wordt de pols van de ene patiënt standaard rechtgezet op de SEH en bij de patiënt uit de andere groep niet. Alle patiënten gaan naar huis met gips en komen terug naar het ziekenhuis voor een operatie.
Het Maasstad Ziekenhuis is onderdeel van de BeterKeten. De BeterKeten is een samenwerking met 5 andere ziekenhuizen met als doel het stimuleren en verbeteren van patiëntenzorg, opleiding en wetenschap. “Voor mijn promotieonderzoek doen er patiënten uit zowel het Maasstad Ziekenhuis als het Erasmus MC, Franciscus Gasthuis & Vlietland, Albert Schweitzer Ziekenhuis, IJsselland Ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis mee.”

Hoe vind je het om promotieonderzoek op de afdeling Plastische Chirurgie van het Maasstad Ziekenhuis?

“Ik ben onderdeel van het Hand en Pols team en behandel samen met dr. Jean Bart Jaquet en dr. Niels Schep veel verschillende polsbreuken en handaandoeningen. Ook ben ik niet de enige die promotieonderzoek doet. Ileen doet onderzoek naar het Carpaal Tunnel Syndroom. We vormen samen een gezellig team, dat veel verschillende patiënten ziet.”
Ook vertelt Bas over de afwisseling die hij heeft tijdens zijn werkweek: “Mijn basisplaats is het Maasstad Ziekenhuis, maar omdat patiënten vanuit de hele regio mee doen aan het onderzoek, ga ik regelmatig langs bij de andere ziekenhuizen. Dan ontvang ik de patiënten op de polikliniek, bespreek ik de resultaten met de artsen daar of bel ik de patiënten om een vragenlijst af te nemen. Dit maakt dat ik soms wel 6 verschillende artsenjassen per week aan heb.”

Hoe nu verder?

Inmiddels is Bas 2 jaar bezig met het onderzoek en heeft hij bijna genoeg patiënten die mee doen. “We volgen elke patiënt een jaar lang. Ik zie de patiënt na 6 weken en 3 maanden op de polikliniek en bel de patiënt na een half jaar en na een jaar. Dan bespreek ik hoe het met hen gaat en of er nog klachten zijn.”

Over iets meer dan een jaar zijn alle data binnen en kan Bas deze verwerken, vergelijken en in zijn onderzoeksrapport beschrijven. “Ik hoop met mijn onderzoek duidelijkheid te geven aan artsen op de SEH en hen, op basis van de aangepaste richtlijnen, te kunnen adviseren over wat te doen bij een polsbreuk, zodat patiënten niet onnodig veel pijn lijden.

Promovendus Bas Derksen

Het behandelen van hand- en polsaandoeningen is één van de topklinische functies van het Maasstad Ziekenhuis. Een topklinische functie betekent dat ons ziekenhuis zorg aanbiedt die u niet in elk ander ziekenhuis kunt ontvangen. Kijk voor meer informatie over de topklinische zorgfuncties van het Maasstad Ziekenhuis op https://www.maasstadziekenhuis.nl/stz/.