Hulp voor brandwondenpatiënten bij keuze om af te wachten of te opereren

Hulp voor brandwondenpatiënten bij keuze om af te wachten of te opereren

Afwachten of opereren? Bij bepaalde brandwonden is meteen duidelijk dat een operatie wel of niet nodig is, maar bij sommige is dat niet zo. Om patiënten samen met hun brandwondenarts een passende keuze te laten maken, gebruiken we in het Brandwondencentrum nu de ‘Brandwonden operatie keuzehulp’.

21 augustus 2025

De 3 brandwondencentra in Nederland waren allemaal betrokken bij de ontwikkeling, hebben de keuzehulp getest en maken er nu gebruik van. Zorgverleners, ervaringsdeskundigen en onderzoekers hadden een belangrijke rol. In het Brandwondencentrum van het Maasstad Ziekenhuis zijn arts-onderzoeker Roos Salemans en projectcoördinator Denise van Uden nauw betrokken. 

Over de hele wereld verschillen de meningen van artsen over het moment van opereren bij een brandwond. Maar de arts is natuurlijk niet de enige die betrokken is bij de beslissing. Samen beslissen is heel belangrijk.

Roos Salemans, arts-onderzoeker

Samen beslissen over beste behandelkeuze

Roos doet onderzoek naar het moment van opereren bij brandwonden en vertelt: “Over de hele wereld verschillen de meningen van artsen over het moment van opereren bij een brandwond. Maar de arts is natuurlijk niet de enige die betrokken is bij de beslissing. Samen beslissen is heel belangrijk. Dat betekent dat arts en patiënt samen de opties bekijken en rekening houden met de situatie en wensen van de patiënt. Om vervolgens samen te beslissen wat voor die patiënt de beste behandelkeuze is.”

Met de keuzehulp kunnen de patiënt en arts samen beslissen wat voor die specifieke patiënt de beste keuze is, omdat het de patiënt helpt om de regie te nemen. Daarnaast biedt de keuzehulp betrouwbare informatie. “Op internet kom je veel enge plaatjes tegen van brandwonden, maar in de keuzehulp staat er heel duidelijk wat er gebeurt als je wordt geopereerd of als je afwacht,” vertelt Roos.

Duidelijke stappen

Een patiënt die een brandwond heeft waarbij er de keuze is voor zowel afwachten als opereren, krijgt de keuzehulp aangeboden. De patiënt doorloopt dan 3 stappen:

  1. De patiënt krijgt een A4’tje met daarop een poppetje waarop de arts kan aangeven waar de brandwonden zich bevinden en welke diepte deze hebben. Ook vinkt de arts aan voor welke brandwond de keuze afwachten of opereren gemaakt kan worden.  
  2. De patiënt kan inloggen op de online keuzehulp. Dat kan thuis zijn, maar ook in het ziekenhuis als de patiënt is opgenomen. Als het nodig is, kan een verpleegkundige of familielid of vriend de patiënt helpen bij het doornemen van de keuzehulp. De patiënt krijgt in de keuzehulp informatie over de brandwond en de keuze om af te wachten of te opereren. De patiënt beantwoordt daarbij ook vragen over wat hij of zij belangrijk vindt in het dagelijks leven. Wat zijn de hobby’s van de patiënt? En komt daar veel beweging bij kijken? Ook noteert de patiënt belangrijke punten en vragen voor de arts. Dit levert uiteindelijk een samenvatting op.
  3. Tijdens de volgende afspraak deelt de patiënt deze samenvatting met de arts. Ze beslissen dan samen wat het beste past bij de patiënt.

De patiënten komen beter geïnformeerd op de afspraak en ze hebben al goed nagedacht over de keuze.

Denise van Uden, projectcoördinator

Patiënt en arts als gelijkwaardige gesprekspartners

Denise legt uit wat dit de patiënt en arts oplevert: “De arts legt natuurlijk allebei de keuzes uit, maar op dat moment zit je vaak nog in een soort waas van het ongeluk dat je hebt gehad. Met de keuzehulp heb je meer tijd om te bepalen wat je zelf belangrijk vindt. Je kunt ook meer informatie openklikken als je dat wilt. Patiënten geven aan dat de keuzehulp overzichtelijk is en dat het fijn is dat alle informatie bij elkaar staat.” En het blijkt niet alleen voor de patiënt zelf een fijn middel: “Er zijn patiënten die aangeven dat ze de keuze al wel hadden gemaakt, maar dat ze met de keuzehulp een familielid ook betrouwbare informatie kunnen bieden.”

Ook de brandwondenartsen zijn enthousiast, legt Denise uit: “Na de testfase zeiden brandwondenartsen dat de patiënten meer gelijkwaardige gesprekpartners zijn. De patiënten komen beter geïnformeerd op de afspraak en ze hebben al goed nagedacht over de keuze.” Sommige patiënten hebben alsnog liever dat de arts de keuze maakt. “Maar dat is dan ook een keuze.”

Ontwikkeling van de keuzehulp

De keuzehulp is een initiatief van de Alliantie Brandwondenzorg Nederland en de Vereniging van Mensen met Brandwonden en werd ontwikkeld als onderdeel van het Topklinische Zorg- en Onderzoeksproject van de Brandwondenzorg, gefinancierd door ZonMW. De keuzehulp is ontwikkeld in samenwerking met ZorgKeuzeLab.