Basisverzekering
De meeste zorg die u in het ziekenhuis ontvangt, wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten worden direct door uw zorgverzekeraar aan het ziekenhuis betaald.
Hier vindt u belangrijke informatie over uw zorgverzekering en wat dit betekent voor uw ziekenhuisbezoek.
De meeste zorg die u in het ziekenhuis ontvangt, wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten worden direct door uw zorgverzekeraar aan het ziekenhuis betaald.
Sommige zorg die u in het ziekenhuis krijgt, wordt niet (helemaal) betaald door de basisverzekering. Dat betekent dat u (een deel van) de rekening zelf moet betalen. U kunt hier soms een aanvullende verzekering voor afsluiten. Controleer uw polis of vraag het na bij uw verzekeraar of uw zorgkosten worden betaald.
Als uw verzekering niet alles betaalt, moet u het deel van de kosten dat niet vergoed wordt betalen bij de Informatiebalie onverzekerde zorg voordat u naar uw afspraak gaat. U ontvangt hiervan een factuur als bewijs van betaling. Hierna kunt u naar de afspraak.
Sommige behandelingen of onderzoeken vallen niet (volledig) onder de basisverzekering. In dat geval betaalt u (een deel van) de kosten zelf. U kunt hiervoor vaak een aanvullende verzekering afsluiten. Controleer uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar om te weten welke kosten worden vergoed.
Belangrijk
Als uw verzekering niet alle kosten dekt, betaalt u het niet-vergoede deel bij de Informatiebalie Onverzekerde Zorg, vóór uw afspraak. U ontvangt een factuur als betalingsbewijs. Daarna kunt u naar uw afspraak.
Iedereen van 18 jaar en ouder heeft een verplicht eigen risico. In 2026 bedraagt dit minimaal € 385,-. U kunt vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico, tot maximaal € 885,-.
Bij zorg uit de basisverzekering betaalt u altijd eerst uw eigen risico aan uw zorgverzekeraar.
Let op: Het eigen risico geldt niet voor zorg die wordt vergoed vanuit een aanvullende verzekering.
Voor sommige afspraken hoeft u niet naar het ziekenhuis te komen. Uw afspraak kan namelijk ook op afstand plaatsvinden, bijvoorbeeld via telefonisch contact, beeldbellen of een e-consult. Dit is vaak makkelijker: u bespaart reistijd, parkeerkosten en reiskosten.
Een afspraak op afstand vervangt een afspraak in het ziekenhuis en kost hetzelfde. Wettelijk moet de inhoud en duur van een afspraak op afstand gelijk zijn aan die van een fysieke afspraak, zodat deze gedeclareerd kan worden.
Als u naar ons ziekenhuis komt, dan vragen wij altijd naar uw verzekeringsgegevens. Iedereen die in Nederland woont of werkt is wettelijk verplicht om zich te verzekeren tegen ziektekosten. Als u niet bent verzekerd, is het belangrijk alsnog een basisverzekering af te sluiten. Als u dit niet doet, dan moet u de rekening van de zorg die wij aan u verlenen zelf betalen. Deze rekening kunt u betalen bij de Informatiebalie Onverzekerde zorg in de centrale hal van ons ziekenhuis voordat u naar de afspraak gaat. U ontvangt een factuur als bewijs van betaling.
In uitzonderlijke situaties kunnen sommige mensen geen zorgverzekering afsluiten, zoals dak- en thuisloze mensen die geen vaste woon- of verblijfplaats hebben. Voor deze groep geldt dat zij een verwijzing van de straatdokter nodig hebben. Met deze verwijzing kunnen zij noodzakelijke (acute en/of planbare) zorg ontvangen in ons ziekenhuis, zonder dat zij vooraf een voorschot moeten betalen of achteraf een rekening ontvangen.
Wanneer u ons ziekenhuis bezoekt, vragen wij altijd naar uw verzekeringsgegevens. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Bent u niet verzekerd? Dan is het belangrijk om zo snel mogelijk een basisverzekering af te sluiten.
Als u geen verzekering heeft, moet u de kosten van de zorg die wij verlenen zelf betalen. Dit doet u bij de Informatiebalie Onverzekerde Zorg in de centrale hal, vóór uw afspraak. U ontvangt een factuur als bewijs van betaling.
Uitzonderlijke situaties
Sommige mensen kunnen geen zorgverzekering afsluiten, bijvoorbeeld dak- en thuislozen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Voor deze groep geldt:
Inschrijven
Bij uw eerste bezoek moet u zich inschrijven bij de Patiëntenregistratie in de centrale hal. Na inschrijving ontvangt u een dagticket waarmee u zich kunt melden bij de incheckzuil op de locatie waar de afspraak plaatsvindt.
Bij elk volgend bezoek kunt u een dagticket:
Belangrijk: Zonder geldig verzekeringsbewijs en identiteitsbewijs kunt u niet worden ingeschreven en kan uw afspraak niet doorgaan.
Wijzigingen in uw zorgverzekering, persoonsgegevens of gegevens van uw huisarts?
Geef deze zo snel mogelijk door aan de Patiëntenregistratie. Een aantal gegevens kunt u ook zelf aanpassen via het patiëntenportaal Mijn Maasstad Ziekenhuis.
Log in op Mijn Maasstad Ziekenhuis met uw DigiD om uw gegevens te bekijken en te wijzigen.
Onder Tarieven en nota’s vindt u: