Van medisch assistente naar doktersassistente in opleiding

Op de polikliniek Reumatologie van het Maasstad Ziekenhuis zijn veel verschillende zorgprofessionals aan het werk. Bijvoorbeeld: reumatologen, doktersassistenten, reumaverpleegkundigen en medisch assistenten. Door al deze verschillende functies zijn er ook kansen om door te groeien. Joëlle is doktersassistente in opleiding en vertelt graag meer over haar werk!

Joëlle is 24 jaar oud en werkt inmiddels alweer 2 jaar op de polikliniek Reumatologie. Waar ze is begonnen als medisch assistente is ze nu in opleiding tot doktersassistente. "Ik ben begonnen in een verzorgingstehuis waar ik oudere met dementie verzorgde" vertelt Joelle. Helaas kon ze haar werk als verzorgende wegens lichamelijke klachten niet voortzetten. Toch kon ze de zorg niet achter zich laten. "Ik vind de zorg interessant. Ik help mensen graag verder. Of dit nu is met een injectie om de pijn te verlichten of gewoon even iemand zijn verhaal aanhoren" aldus Joëlle.

Haar dag ziet er iedere keer weer anders uit. "Als doktersassistente kun je op een dag allerlei verschillende rollen hebben" aldus Joëlle. "Je kunt werkzaamheden uitvoeren die je als medisch assistent ook doet zoals: het ontvangen van de patiënten, maak van nieuwe afspraken en beantwoorden van vragen."

"Maar als doktersassistente verricht je ook enkele medische handelingen" vertelt Joëlle.  Zo voert ze verschillende lichamelijke onderzoeken uit bij  patiënten en geeft ze injecties. Daarnaast kunt u Joëlle aan de telefoon krijgen tijdens het telefonisch spreekuur.

Patiënten met bijvoorbeeld een systemische auto-immuunziekte kunnen naar het telefonisch spreekuur bellen. Een systemische auto-immuun ziekte zoals Systemische Lupus Erythematodes, ook wel SLE of Lupus genoemd, is een ziekte waarbij het afweersysteem het eigen lichaam aanvalt. "Het ene moment hebben patiënten daar meer last van dan het andere moment. Ze kunnen dan bellen naar het telefonische spreekuur en hun klachten beschrijven. Ik geef hen dan advies of bespreek de klachten met één van de reumatologen."

In totaal duurt de opleiding 2 jaar. "Tijdens de opleiding leer je niet alleen over zorg bij reumapatiënten" vertelt Joëlle. "We leren tijdens de opleiding over het hele menselijk lichaam. Na mijn opleiding mag ik dus ook aan de slag als doktersassistente op een andere afdeling of bij de huisarts."

Joëlle werkt 3 dagen in de week op de polikliniek Reumatologie en 1 dag gaat ze naar school. Het is best pittig voor haar. Naast haar werkdagen en schooldag moet ze in haar vrije tijd ook nog opdrachten maken en studeren. "Toch valt alles voor mij op z’n plek, ik mag eindelijk doen wat ik echt leuk vind" aldus Joëlle.

Foto van Joëlle

Op de polikliniek Reumatologie geven we onder andere zorg aan patiënten met een systemische auto-immuunziekten. De zorg voor systemische auto-immuunziekten is één van de topklinische functies van het Maasstad Ziekenhuis. Een topklinische functie betekent dat wij als ziekenhuis zorg aanbiedt die u niet in elk ander ziekenhuis kunt ontvangen. Kijk voor meer informatie over de topklinische zorgfuncties van het Maasstad Ziekenhuis op https://www.maasstadziekenhuis.nl/stz/