Maag-, darm- en leverziekten bij kinderen

In het Maasstad Ziekenhuis is speciale aandacht voor kinderen met maag-, darm- en leverziekten.

Dr. M. Groeneweg is sinds 2003 actief met de behandeling van kinderen met maag-, darm- en leveraandoeningen. Er is een actieve samenwerking op kindergastro-enterologisch gebied met het Erasmus MC Sophia.

Belangrijke ziektenbeelden, als coeliakie, inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn, colitis ulcerosa), gastro-oesophageale reflux ziekte, helicobacter pylori infectie en chronische buikpijn worden gediagnosticeerd en behandeld.
Endoscopisch onderzoek (gastroscopie, colonoscopie) vindt bij kinderen tot 16 jaar onder narcose plaats.

Speciale aandacht is er voor kinderen met ernstige ontlastingsproblemen (Poeppoli Rotterdam), en voor kinderen met eetproblemen (Eetteam Rotterdam):

• Obstipatie: speciale kennis is aanwezig voor de behandeling van kinderen met chronische obstipatie en onwillekeurig ontlastingsverlies (fecale incontinentie) en bijkomende psychosociale problematiek (zoals bijvoorbeeld ADHD). Dit multidisciplinaire spreekuur, Poeppoli Rotterdam, is reeds 17 jaar actief.
  • Chronische buikpijn en eetproblemen (Eetteam Maasstad Ziekenhuis). In de behandeling van deze functionele aandoeningen wordt nauw samengewerkt met de kinderpsychologen van het Maasstad Ziekenhuis.
Aandoeningen
Alle aandoeningen & ziektebeelden van A tot Z