16-02-2024

Gemak en eigen controle door digitale zorg - Ervaringsverhaal Marianne

De zorg digitaliseert. Dat is nodig, want met een stijgend aantal patiënten wordt het steeds drukker in de zorg. Marianne is al een aantal jaren patiënt bij het Maasstad Ziekenhuis en zit in de Patiëntenraad. Zij maakt gebruik van de verschillende digitale hulpmiddelen die het Maasstad Ziekenhuis inzet. Namelijk het patiëntenportaal Mijn Maasstad Ziekenhuis en de apps BeterDichtbij en Thuismeten. Enthousiast vertelt Marianne over de voordelen die het gebruik van deze middelen haar opleveren.

Ik ben ervan overtuigd dat de digitale hulpmiddelen een meerwaarde bieden voor de patiënt.

Marianne, patiënt bij het Maasstad Ziekenhuis

Altijd toegang tot gegevens en uitslagen

Iedere patiënt van het Maasstad Ziekenhuis heeft een eigen patiëntenportaal. Dat heet Mijn Maasstad Ziekenhuis. Met het patiëntenportaal heeft de patiënt zelf toegang tot zijn of haar medische gegevens, afspraken en herhaalrecepten. Ook kan de patiënt zelf zijn of haar persoonlijke gegevens aanpassen. “Het patiëntenportaal is heel fijn. Ik kan direct mijn bloeduitslagen en andere labuitslagen zien. In de behandelverslagen staat wat ik met de dokter besproken heb en waar ik me aan moet houden. Ik kan dus altijd teruglezen waarom ik in het ziekenhuis was en wat er besproken is,” vertelt Marianne.

Makkelijker vragen stellen aan zorgverlener

Met de BeterDichtbij app kan de patiënt vragen stellen aan de zorgverlener. Marianne licht toe: “Ik stel wel eens een vraag over de bijwerkingen van mijn medicijnen. Dit scheelt tijd, omdat ik niet elke keer de polikliniek hoef te bellen. Het contact blijft persoonlijk, omdat je ook kunt beeldbellen met de zorgverlener. Dit vind ik heel belangrijk, omdat de zorgverlener dan kan zien hoe het fysiek met je gaat.”

Via BeterDichtbij kunnen patiënten ook vragen stellen over hun afspraak, op een moment dat hem of haar uitkomt. Wachten aan de telefoon hoeft dan ook niet meer. Binnen 3 werkdagen reageert de polikliniek. Voor vragen die spoed hebben, moet een patiënt wel altijd bellen.

Vaker controle op gezondheid

Met de app Thuismeten kan de gezondheid van een patiënt op afstand in de gaten gehouden worden. Dat heet thuismonitoring*. “De thuismonitoring is heel bijzonder,” zegt Marianne. “Eerst moest ik 2 keer per jaar naar de longarts. Nu nog maar 1 keer per jaar, maar vul ik elke maand een vragenlijst van de thuismonitoring in. Eigenlijk word ik door deze digitale stap vaker in de gaten gehouden en weet ik meer over mijn eigen lichaam dan wanneer ik 1 of 2 keer per jaar naar het ziekenhuis ga. Ik heb wel gevraagd wie mijn antwoorden binnenkrijgen via de thuismonitoring. Dat zijn verpleegkundigen. Het geeft een gerust gevoel dat verpleegkundigen je op deze manier in de gaten houden. Als de verpleegkundigen een melding ontvangen, omdat een waarde afwijkt van de norm, dan wordt er contact opgenomen met de patiënt. Zij overleggen dan bijvoorbeeld ook met mijn longarts en het kan zijn dat er dan een afspraak in het ziekenhuis gemaakt wordt of de medicatie wordt aangepast.”

Ondersteuning van zorg

De digitale hulpmiddelen zijn een ondersteuning van de zorg in het ziekenhuis. Het is geen volledige vervanging. Als patiënten liever naar het ziekenhuis komen om de zorgverlener te zien, is dat altijd mogelijk. “Als je je in het ziekenhuis gezien voelt, helpt dat bij het vertrouwen in de digitale hulpmiddelen,” vult Marianne hierop aan.

Er zijn dus veel voordelen voor de patiënt. Maar de digitale hulpmiddelen helpen ook om de tijd van de zorgverlener in te delen. Een zorgverlener kan zo meer patiënten zien voor wie een afspraak in het ziekenhuis nodig is. Marianne legt uit: “Als we de druk op de zorg willen verminderen, zodat we allemaal op goede zorg kunnen blijven rekenen, kunnen we daar nu en op deze manier met zijn allen wat aan doen.”

Meerwaarde van de digitale hulpmiddelen

Marianne raadt elke patiënt aan gebruik te maken van de digitale hulpmiddelen. Ze is ervan overtuigd dat deze een meerwaarde bieden voor de patiënt. Het is makkelijker, omdat het belastend kan zijn om elke keer naar het ziekenhuis te komen.

Meer informatie

Via onderstaande links vindt u meer informatie om goed overweg te kunnen met de digitale hulpmiddelen van het Maasstad Ziekenhuis:

Heeft u vragen over de digitale hulpmiddelen? Kom dan langs bij Patiëntenvoorlichting in de centrale hal van het ziekenhuis. Of bel naar (010) 291 15 81. Onze patiëntenvoorlichters helpen u graag.