07-03-2018

Bestuurder Johan Dorresteijn neemt afscheid van Maasstad Ziekenhuis

Op dinsdag 6 maart, de dag van zijn 64e verjaardag, nam bestuurder Johan Dorresteijn afscheid van zijn collega’s en relaties van het Maasstad Ziekenhuis. Hij gaat, na er bijna zes jaar bestuurder te zijn geweest, eind deze maand met pensioen. De afgelopen periode is hard gewerkt aan een adequate overdracht van zijn werkzaamheden. Hij draagt met een goed gevoel al zijn taken over aan Wietske Vrijland. Peter Langenbach, voorzitter raad van bestuur, en Wietske Vrijland gaan per 1 april samen verder als tweehoofdig bestuur van het Maasstad Ziekenhuis.

Hoogtepunten
Dorresteijn kijkt terug op een bijzondere tijd bij het Maasstad Ziekenhuis. Dorresteijn: “Als raad van bestuur konden we voortbouwen op het werk van onze voorgangers, degenen die het Maasstad Ziekenhuis neerzetten op de fundamenten van het Zuiderziekenhuis en St. Clara Ziekenhuis. Onze ambitie was om goed samen te werken met alle zorginstellingen en zorgprofessionals zoals andere ziekenhuizen, verpleeghuizen, huisartsen, partners op de Zorgboulevard, verloskundigen en kraamzorg. Hierin zijn grote stappen gezet. Met name de samenwerking met het Ikazia Ziekenhuis, Spijkenisse Medisch Centrum en Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis is geïntensiveerd. Daarnaast wilden we meer medische opleidingen bieden, met het doel een topklinisch ziekenhuis met STZ-status te worden en dit lukte in 2015. In datzelfde jaar behaalden we ook de internationaal erkende JCI-status, het hoogst haalbare keurmerk voor kwaliteit en veiligheid, als eerste niet-academisch ziekenhuis in Nederland. Een derde mooie stap was onze toetreding tot de Santeon groep, waarmee we de patiëntenzorg verder kunnen verbeteren. En ten slotte ben ik er bijzonder blij mee dat het gelukt is om met andere Rotterdamse ziekenhuizen de Havenpolikliniek te realiseren. Het Maasstad Ziekenhuis is een ambitieus ziekenhuis en beschikt over veel pioniers met drijfkracht. Ik prijs mij gelukkig dat ik samen met mijn collega’s een aantal trajecten mede heb mogen vormgeven. Rijnmond-Drechtsteden is een prachtige regio en ik blijf de ontwikkelingen in het verzorgingsgebied volgen.”

Foto: Johan Dorresteijn (links) bij zijn – druk bezochte – afscheid van het Maasstad Ziekenhuis

Loopbaan
Dorresteijn werkte 46 jaar onafgebroken in de zorg. Hij begon zijn carrière in 1972 als verpleegkundige en werkte zowel in de ziekenhuiszorg als de psychiatrie en ambulancezorg. Zijn eerste leidinggevende rol was op de Spoedeisende Hulp van het Academisch Ziekenhuis Utrecht, het huidige UMC Utrecht. Vervolgens vervulde hij de functie van hoofdverpleegkundige en hoofd dienst ambulante zorg in het Diakonessenhuis in Zeist en Doorn. Tevens studeerde hij in die periode af als bedrijfskundige. In 1997 werd Dorresteijn zorggroepmanager in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg en in 2007 ging hij voor het eerst aan de slag in Rotterdam, als directeur van het Havenziekenhuis. Uiteindelijk maakte hij, in 2012, de overstap naar het Maasstad Ziekenhuis. In al ‘zijn’ ziekenhuizen ambieerde Dorresteijn betere interne en externe samenwerking: goed voor de patiëntenzorg én bovendien leuk.