25-01-2018

JINC Baas van Morgen zet leerlinge voor één dag op stoel bestuurder Maasstad Ziekenhuis

Op donderdag 25 januari had het Maasstad Ziekenhuis voor één dag een nieuwe baas. De vijftienjarige Natascha Brouwer, leerlinge van Christelijke Scholengemeenschap Calvijn (vestiging Juliana), nam het stokje die dag over van bestuurder Wietske Vrijland. Daarmee kreeg Natascha een kijkje in de wondere wereld van een ziekenhuis en kon ze alvast vooruitblikken op haar toekomst als ambulanceverpleegkundige. Want dat wil ze later het allerliefste worden.

Een dag aan top
Tijdens ‘Baas van Morgen’, een initiatief van JINC, nemen leerlingen voor één dag het roer over van de top. Kinderen – die opgroeien in een omgeving met weinig rolmodellen en veel werkloosheid – ervaren die dag hoe het is om de leiding te hebben over een succesvolle organisatie en doen daarmee een waardevol contact voor het leven op. Met deze ‘super bliksemstage’ wil JINC laten zien dat een goede start op de arbeidsmarkt voor iedereen belangrijk is. Een netwerk en een rolmodel kunnen daarbij helpen. Het Maasstad Ziekenhuis draagt hieraan graag haar steentje bij. Wietske: “Leuk om te horen en zien dat Natascha enthousiast is over werken in de zorg. Een ervaring als deze helpt jongeren zoals zij een stapje dichter bij de keuze die het beste bij hen past. We zijn heel blij dat we ook dit jaar weer een leerling een dag als baas hadden.”

Foto: Natascha (links) met Wietske op de afdeling Verloskunde waar ze een kijkje mocht nemen

Ambitieuze jonge dame
Vol energie startte Natascha de dag met Wietske, nadat ze eerst door een manager van het ziekenhuis van school was opgehaald en – samen met de andere leerlingen die een dag ‘Baas van Morgen’ mochten zijn – een officiële aftrap van de dag had gehad. In het ziekenhuis schoof ze als baas vervolgens aan bij vergaderingen, woonde ze de feestelijke diplomering van verpleegkundigen bij, nam ze deel aan een reanimatietraining en bezocht ze afdelingen als de Spoed Eisende Hulp en de Maasstad Academie. Na een lunch mocht Natascha ten slotte meelopen op de afdeling Verloskunde. Natascha: “Ik heb een ontzettend gezellige en leerzame dag gehad. Ik heb in een ambulance mogen kijken en kunnen vragen welke opleiding ik precies nodig heb om zelf als verpleegkundige te kunnen werken. Daar heb ik veel aan gehad!”

Over JINC
Ieder kind verdient een eerlijke kans op de arbeidsmarkt. JINC zet zich in voor kinderen tussen de acht en zestien jaar die opgroeien in een omgeving met sociaaleconomische achterstand. Elk kind heeft dromen en talenten, maar als je opgroeit in een omgeving met weinig rolmodellen en veel werkloosheid, krijg je nauwelijks kans om deze waar te maken en sta je er vaak alleen voor. JINC geeft deze kinderen een kans op een betere toekomst. Zij leren solliciteren, maken kennis met verschillende beroepen en ontdekken samen met een coach welk werk bij hun mogelijkheden en talenten past. Jaarlijks bereikt JINC ruim 39.000 leerlingen van de basisschool en het VMBO. JINC is een non-profit organisatie die grotendeels wordt gefinancierd door het bedrijfsleven en heeft kantoren in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Kennemerland, Almere, Den Haag, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven.

Het Maasstad Ziekenhuis is onderdeel van de ‘Coöperatie Zorg op Zuid’. Het werkt in dat kader intensief samen met het Ikazia Ziekenhuis, Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis en het Spijkenisse Medisch Centrum. Het Maasstad Ziekenhuis is tevens onderdeel van de Santeon groep, een landelijke samenwerking van zeven topklinische ziekenhuizen die het doel hebben de zorg steeds beter te maken.