18-09-2018

Oefening Veiligheidsregio en Maasstad Ziekenhuis

Op dinsdag 18 september tussen 08:00-16:00 uur organiseert de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond samen met het Maasstad ziekenhuis drie oefeningen op het terrein van het Maasstad Ziekenhuis. Het betreffen zogeheten ‘CoPI oefeningen (Commando Plaats Incident)’. Dit zijn oefeningen waarbij leidinggevenden van brandweer, politie, gemeente, ambulance en het ziekenhuis gezamenlijk een ‘papieren’ incident managen. Gedurende de dag wordt drie keer dezelfde ‘papieren’ oefening georganiseerd zodat verschillende medewerkers dezelfde oefening kunnen doen. Bij deze oefeningen wordt geen gebruik gemaakt van (lotus) slachtoffers, ambulances, brandweerauto’s en politiewagens.

Wat kunt u merken van deze oefening?

• Op 18 september tussen 07:00- 16:00 uur staan er twee grote rode containers ter hoogte van de Spoedeisende Hulp.
  • Ter hoogte van de rotonde aan de Ammerstolstraat plaatst de veiligheidsregio een informatiebord om bezoekers van het ziekenhuis en de Zorgboulevard te informeren over de oefening.
  • De deelnemers aan de oefening maken de gehele dag gebruik van Pastel (op de Zorgboulevard) voor ontvangst, lunch en sluiting.
  • De deelnemers aan de oefening lopen de gehele dag geüniformeerd rond over de Zorgboulevard, tussen de Spoedeisende Hulp en Pastel. Dit betekent dat er meer geüniformeerde hulpverleners zichtbaar zijn dan normaal, dit is ook zichtbaar voor bezoekers en patiënten.
  • De (meeste) deelnemers aan de oefening komen naar de oefening met een dienstvoertuig. Dit betekent dat in de parkeergarage meer hulpverleningsvoertuigen staan geparkeerd dan normaal.

Onze deelnemers worden vooraf goed geïnstrueerd zodat onze patiënten en medewerkers zo min mogelijk hinder ondervinden van de oefeningen.