01-03-2020

Uit voorzorg tijdelijke opnamestop Intensive Care Maasstad Ziekenhuis

Het Maasstad Ziekenhuis heeft besloten om uit voorzorg tijdelijk geen nieuwe patiënten op te nemen op de afdeling Intensive Care (IC). Aanleiding is het verblijf van een patiënt op de Intensive Care die bij de eerste test op het coronavirus (COVID-19) positief is gebleken. We wachten voor de definitieve diagnose op de uitslag van de tweede test.

De patiënt verbleef van 22 februari tot en met 29 februari op de IC van het Maasstad Ziekenhuis. De patiënt is zaterdag 29 februari overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Volgens het geldende RIVM-protocol tot en met vrijdag 28 februari was er geen aanleiding om deze patiënt te testen. De tijdelijke opnamestop op de afdeling IC is ingesteld om beter in kaart te kunnen brengen wat de maatregelen moeten zijn in afwachting van het landelijk outbreak management team (OMT).

Maandag 2 maart om 10.00 uur is er overleg met het OMT, daarna volgt verder beleid. De overige patiëntenzorg gaat tot die tijd vooralsnog door. De patiënten op de afdeling Intensive Care en hun familie zijn ingelicht.

Voor meer informatie over het coronavirus (COVID-19) en de richtlijnen: www.rivm.nl/nieuwcoronavirus.