19-04-2021

Maasstad Ziekenhuis schaalt reguliere zorg af voor opschaling IC

Vanwege de landelijke opschaling van 1450 naar 1550 Intensive Care (IC) bedden, is het Maasstad Ziekenhuis genoodzaakt het aantal IC bedden vanaf maandag 19 april uit te breiden en een gedeelte van de reguliere zorg af te schalen. Dit betekent dat een aantal geplande operaties worden uitgesteld als dat medisch verantwoord is. De patiënten van wie de operaties worden verplaatst, worden hierover persoonlijk geïnformeerd.

“Door reguliere zorg, zoals geplande operaties, uit te stellen, maken wij meer zorgmedewerkers vrij om op onze IC te werken. Helaas is daar de druk het hoogst op dit moment”, aldus Peter Langenbach, voorzitter raad van bestuur van het Maasstad Ziekenhuis.

Acute- en oncologische operaties gaan door
Door de opschaling van de IC capaciteit van 21 naar 23 bedden zijn er minder bedden en medewerkers beschikbaar voor patiënten die na een operatie moeten worden opgenomen op een gewone verpleegafdeling. Bovendien willen we ook voldoende bedden beschikbaar houden om patiënten te kunnen opvangen die via de Spoedeisende Hulp binnenkomen en acuut moeten worden behandeld. Acute- en oncologische operaties gaan wel door.