07-10-2021

Maasstad Ziekenhuis tekent voor duurzame zorg

Steeds meer ziekenhuizen, professionals en instellingen in de zorg dragen hun steentje bij aan een duurzame zorgsector. Peter Langenbach maakte de deelname van ons ziekenhuis definitief door zijn handtekening te zetten onder de Green Deal Duurzame Zorg.

In het ziekenhuis zijn wij al geruime tijd bezig met het verduurzamen van de zorg. Peter: “Samen met zorgprofessionals, zorginstellingen en andere ziekenhuizen maken we het verschil want de zorgsector wordt steeds groener. We ondertekenen de Green Deal graag, omdat het bijdraagt aan verduurzaming op de lange termijn.”

Met de ondertekening van de Green Deal Duurzame Zorg worden een aantal belangrijke afspraken met de overheid ondersteund, namelijk:

• het terugdringen van de CO2-uitstoot met 49% voor 2030;
  • circulair en maatschappelijk werken (geen onnodig transport, verbruik van producten, materialen, energie en water);
  • een gezonde werk- en leefomgeving voor patiënten en zorgpersoneel;
  • minder medicijnresten in grondwater, sloten en rivieren.

Succesvolle duurzaamheidsprojecten

In het ziekenhuis zijn we al enkele jaren actief bezig met het verduurzamen van de zorg. Er zijn in de loop van de jaren een aantal succesvolle projecten opgezet die bijdragen aan de verduurzaming van het ziekenhuis. Peter: ”We stimuleren onze patiënten en medewerkers om zo fit en gezond mogelijk te leven. Dat doen wij bijvoorbeeld door samen met Feyenoord het programma ‘Fitter met Feyenoord’ aan te bieden. Hierin worden zowel patiënten als medewerkers begeleid door professionele trainers die hen helpen aan een betere kwaliteit van leven, zowel fysiek als mentaal. Nog een mooi voorbeeld zijn de bijenvolken die in bijenkasten wonen op het dak van ons ziekenhuis. Bijen dragen namelijk bij aan een gezonde omgeving: ze produceren niet alleen honing, ze bestuiven ook gewassen waardoor vruchten en zaden zich beter kunnen ontwikkelen. ”

Ook binnen de muren van het ziekenhuis gaan we duurzaam te werk. Team Duurzaamheid is initiatiefnemer van veel duurzaamheidsprojecten, maar ondersteunt ook diverse afdelingen met het opzetten van hun groene teams. Zo gebruiken we minder schoonmaakmiddelen door maximaal gebruik te maken van microvezeldoelen, zijn wij bezig met het ontwikkelen van herbruikbare mondneusmaskers en recyclet de ‘Groene OK’ gebruikte disposables en materialen uit de operatiekamers tot nieuwe bruikbare producten.

Milieuthermometer Zorg

Peter: “Met verschillende duurzame acties behaalden wij het afgelopen jaar het bronzen niveau van de ‘Milieuthermometer Zorg’. Daar zijn wij erg trots op. De Milieuthermometer Zorg is een voor de zorg en door de zorg ontworpen instrument. Het ondersteunt bij het behalen van een aantal duurzame afspraken in de organisatie zelf. Kortom, plannen genoeg in ons Maasstad Ziekenhuis. Groen gaan wij samen doen!”

•  Bekijk ook! Peter Langenbach vertelt in een vlog voor de Green Deals meer over verduurzaming in het Maasstad Ziekenhuis.  Vlog Peter Langenbach