10-06-2021

Samen sterk in Suriname

“Ik hoop dat ik, samen met de andere collega’s die gaan, het verschil kan maken. Dat is mijn drijfveer,” zegt Ravin Mahadewsing, intensivist - chef de clinique op de Intensive Care van het Maasstad Ziekenhuis. Hij stapt morgen op het vliegtuig naar Suriname om daar te helpen de coronacrisis te bestrijden.

“Ik kom uit Suriname, ik ben daar opgegroeid. Mijn ouders wonen daar ook. Gelukkig in goede gezondheid”, vertelt Ravin. Tijdens de eerste crisis wilde hij al gaan helpen in Paramaribo, maar toen was het in Nederland te druk om weg te gaan. Nu het hier beter gaat met de coronacijfers, twijfelde hij geen moment om zijn hulp aan te bieden om de ziekenhuizen in Suriname te helpen.

Foto: Ravin Mahadewsing, intensivist - chef de clinique op de IC van het Maasstad Ziekenhuis.

“Alle ziekenhuizen en IC’s liggen vol. Ik vind het schrijnend om te zien dat er zelfs mensen met zuurstofflessen op bankjes buiten zitten. Het is code zwart in Suriname. De artsen moeten daar de keuzes maken waar wij bang voor waren en die wij gelukkig niet hoefden te maken. Als we dat met elkaar kunnen tackelen, zou dat heel fijn zijn.”

Veel geleerd
Ravin werkt sinds oktober in het Maasstad Ziekenhuis. De eerste crisis maakte hij in Breda mee, waar hij toen werkte. “Daar hebben we enkele van de eerste mensen met corona in Nederland opgevangen. Inmiddels hebben we in Nederland veel geleerd over corona. Die kennis heb ik al eerder gedeeld met collega’s in Suriname. De komende twee weken kan ik die kennis ter plekke overbrengen.”

Maar Ravin verwacht ook veel te leren van zijn tijd in Paramaribo. “Dat ga ik zeker doen. Daar moet je namelijk hetzelfde doen met minder middelen. We zijn wel verwend in Nederland”, zegt hij lachend.

"Dit is jouw kans"
In welk ziekenhuis hij terecht komt, weet Ravin nog niet. “Er zijn er vier in Paramaribo en twee buiten de stad. Ik hoor dat als ik daar aankom. Het maakt mij niets uit. Ik wil al veel langer iets terug doen voor Suriname. Toen ik dit met mijn vrouw besprak, zei ze ‘dit is jouw kans’. Ik hoop dat wij met elkaar kunnen helpen de schade te beperken. Daar ga ik mijn best voor doen.”

Foto: Analist Khadiedjah Soeleman voor het Academisch Ziekenhuis Paramaribo.

Intussen in Paramaribo...
Terwijl Ravin zich voorbereidt op zijn vertrek, is collega en analist van het laboratorium van het Maasstad Ziekenhuis Khadiedjah Soeleman al in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo aan het werk. "Ik analyseer coronatests. Voor 64 samples die binnenkomen, ben je vier uurtjes bezig. Dit lab doet nu ongeveer 300 samples per dag. Er is nog een lab in Suriname. Maar de vier laboranten waren zo moe. Ze werkten de laatste tijd vaak een dienst van half drie tot half twaalf ’s avonds en moesten dan na drie of vier uur slapen weer de dienst van zeven uur ’s ochtends tot drie uur ’s middags doen. Dat is heel zwaar natuurlijk. Dus ik ben blij dat ik ze even kan ontlasten", vertelde Khadiedjah eerder deze week aan NRC.

Lees hier het hele interview:
‘Zuurstof-behoeftige patiënten wachten op een houten bankje op uitslag’ - NRC

Foto: Het laboratorium van Academisch Ziekenhuis Paramaribo.