02-02-2022

Het Maasstad Ziekenhuis behaalt opnieuw JCI-accreditatie

Voor de derde keer op een rij heeft het Maasstad Ziekenhuis de internationale JCI-accreditatie behaald. Om dit keurmerk te kunnen behalen, werd het ziekenhuis vorige week beoordeeld op ruim 1400 meetbare punten op het gebied van kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid. Wietske Vrijland, lid van de raad van bestuur: ‘’Met alles wat we hebben meegemaakt tijdens de COVID-19 pandemie maakt dit ons enorm trots. Ook in deze moeilijke tijd laten we zien dat we met z’n allen kwalitatief goede zorg leveren en dat we werken aan continu verbeteren.‘’

De auditweek

Tijdens een auditweek komen vijf internationale auditoren bekijken hoe er in een ziekenhuis te werk wordt gegaan. Ze beoordelen dit volgens de strenge kwaliteit- en veiligheidseisen van JCI.

Dit jaar ging dat iets anders. Door de COVID-19 pandemie was het niet mogelijk voor de auditoren om fysiek langs te komen. Gelukkig kon de auditweek wel digitaal doorgaan. Door te videobellen met de auditoren, konden de collega’s van de afdeling Kwaliteit & Veiligheid de auditoren begeleiden door het ziekenhuis. Met behulp van een Computer On Wheels konden zij overal meekijken en meepraten.

JCI in het kort

JCI is een afkorting voor Joint Commision International. JCI is een non-profit organisatie die organisaties in de gezondheidszorg, zoals ziekenhuizen, accrediteert en certificeert op de kwaliteit van de zorg en de patiëntveiligheid.
Het Maasstad Ziekenhuis heeft voor het JCI-keurmerk gekozen vanwege het internationale karakter. Dit biedt het Maasstad Ziekenhuis aansluiting op een groot zorgnetwerk, dat mogelijkheden biedt voor meer kennisdeling en kwaliteitsbewaking. Met het ‘Gold Seal of Approval’ behoort het Maasstad Ziekenhuis tot de meest toonaangevende zorginstellingen in de wereld. De accreditatie is drie jaar geldig en wordt steeds herhaald. Het Maasstad Ziekenhuis behaalde het keurmerk al eerder in 2015 en in 2018.