14-06-2022

Word bloeddonor en red levens!

Vandaag is het Wereld Bloeddonordag. Daarom vragen we samen met Sanquin Bloedvoorziening een maand lang aandacht voor het belang van bloeddonatie

Wist u bijvoorbeeld dat 30% van al het donorbloed naar kankerpatiënten gaat? Maar bloed is ook van levensbelang voor bijvoorbeeld vrouwen na een zware bevalling, mensen die een auto-ongeluk hebben gehad of te vroeggeboren baby’s.

Sanquin heeft op dit moment - met name in de regio Rotterdam - veel nieuwe donors nodig.

Heeft u al eens stilgestaan bij de mogelijkheid zelf bloed te doneren?

Als bloeddonor heef u een enorme impact, met slechts een uurtje van uw tijd per donatie. Ook fijn om te weten: met bloeddonatie wordt uw bloeddruk en bloedwaarden regelmatig gecontroleerd. Zo helpt u niet alleen anderen, maar zorgt u ook goed voor uzelf

Extra mooi: met elke bloeddonor die zich nu via ons aanmeldt, ontvangt onze Vriendenstichting een donatie. En dat is fijn want daarmee kunnen we het verblijf van onze patiënten in het ziekenhuis verder verbeteren. Een echte win-win-win situatie dus.

Aanmelden als bloeddonor

Sluit u in 3 stappen aan bij de bloeddonor community van Sanquin:

1. Meld u hier online aan als bloeddonor.
  2. U krijgt een medische check op locatie en datum naar keuze.
  3. Als uit de test blijkt dat u bloed kunt geven, bent u officieel donor. U ontvangt een oproep voor uw eerste donatie.

Over bloed doneren

• Vrouwen mogen tot 3 keer per jaar bloed doneren. Mannen maximaal 5 keer.
  • Zodra uw bloed nodig is, ontvangt u een oproep.
  • Hoe vaak u wordt opgeroepen, hangt af van uw bloedgroep en de vraag vanuit ziekenhuizen.
  • Bloed afnemen duurt 10 minuten.
  • Verder beantwoord u vóór iedere donatie enkele medische vragen en wordt uw HB-waarde en bloeddruk gemeten. Na afloop eet en drink u iets in het donorcafé. Met een uurtje staat u weer buiten.

Over Sanquin

In Nederland zorgt Sanquin voor de bloedvoorziening. Naast het afnemen, verwerken en uitgeven van bloedproducten, verricht Sanquin ook onderzoek naar het effectiever inzetten van bloed.

Meld u nu aan als bloeddonor!