09-05-2023

Maasstad Ziekenhuis heeft nieuwe buren!

Maak kennis met onze buurt-bijen

Op dinsdag 9 mei is bij het Maasstad Ziekenhuis één bijenkast voor honingbijen geplaatst en bovendien ook 2 bijenhotels voor wilde bijen. Superblij zijn we met deze nieuwe buren. Hiermee dragen we een stukje bij aan het behoud van de bijen die zo belangrijk zijn voor het bestuiven van allerlei bloemen en planten.

Voor bijen is het steeds moeilijker om hun kostje bij elkaar te verzamelen omdat er steeds minder bloemen en bloeiende planten en struiken zijn. Vaak zijn mensen zich dat niet zo bewust en met deze nieuwe bewoners willen we daar aandacht voor vragen.

Zulke bijenhotels voor de wilde bijen worden op meerdere plaatsen in het hele land, zelfs in heel Europa neergezet en worden vervolgens ook bestudeerd. Er wordt bijgehouden welke bijensoorten zich vestigen en wat we kunnen doen om meerdere soorten aan te trekken. Want wist u dat er in Nederland wel 360 bijensoorten zijn?

De bijenkasten worden geplaatst en verzorgd door Alvéole.buzz, een organisatie die zich inzet voor het maken van bij-vriendelijke omgevingen en groenere steden. Iedereen kan volgen hoe het met de bijen van het Maasstad Ziekenhuis gaat via deze pagina. In de loop van de tijd komen hier alle verhalen en foto’s te staan.

Bijenkast bij Maasstad Ziekenhuis