09-09-2023

Spoedgeval? Zo kiest u de juiste zorg

Wat doet u bij een medisch spoedgeval? Vaak bellen mensen 112 of de huisartsenpost (HAP), of ze gaan uit zichzelf naar de Spoedeisende Hulp (SEH). Maar dat is niet altijd nodig. Dit zorgt voor langere wachttijden aan de telefoon en overbelasting van de spoedzorg. Wat moet u doen in welke situatie? Vandaag, op de 'Dag van de Eerste Hulp', leggen we het uit.

Het Maasstad Ziekenhuis wil iedereen de best mogelijke zorg blijven geven op de SEH. Daar kunt u bij helpen. Door te weten wanneer, hoe en met wie u contact opneemt in geval van spoed. Zo weet u zelf direct wat u moet doen op het moment dat u spoedzorg nodig heeft en kunnen onze zorgverleners op tijd spoedzorg leveren aan degenen waarvoor het echt nodig is.

Dit simpele stappenplan helpt u daarbij. Sla dit stappenplan op of print het uit.

Dit stappenplan is onderdeel een publiekscampagne die partijen in de acute zorg zijn gestart met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Volg dus de stappen uit de afbeelding:

1. Advies nodig of twijfelt u of het spoed is? Ga naar thuisarts.nl.
  2. Nu zorg nodig? Neem contact op met uw huisarts.
  3. Nu zorg nodig, maar is de huisartsenpraktijk gesloten? Én kan het niet wachten tot uw huisartsenpraktijk weer open is? Neem dan contact op met de HAP. In deze regio is dat Huisartsenpost Rotterdam-Zuid. Bel naar (010) 290 98 88. Meer informatie over wanneer u naar de HAP gaat, vindt u op de website van de Huisartsenpost Rijnmond – Rotterdam Zuid.
  4. Levensbedreigend? Bel 112. Meer informatie over wanneer u 112 belt, vindt u op de website van Ambulance Rotterdam-Rijnmond.

Maar in welke gevallen komt u op de SEH van het ziekenhuis? Dat leest u in een interview met traumachirurg Jefrey Vermeulen en internist acute geneeskunde Hien van Leeuwen

Samen houden we de spoedzorg toegankelijk.