13-12-2023

Vernieuwing Cardiologie belangrijk voor onze patiënten

Wietske Vrijland, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis, heeft met een symbolische handeling de geheel vernieuwde kamers voor interventiecardiologie feestelijk in gebruik genomen.

Wietske:
”De interventiecardiologie past bij onze ambities en is daarmee een belangrijk onderdeel van onze Strategie 2028. Voor onze patiënten is dit een belangrijke vernieuwing omdat de zorg nu nog sneller en beter geleverd kan worden. Voor het team is het een grote vooruitgang in werkomstandigheden. We zijn heel trots op deze teamprestatie”.

Cardiologische zorg op toekomst voorbereid
Met deze vernieuwde kamers is de hoog complexe cardiologische zorg in het Maasstad Ziekenhuis voorbereid op de toekomst. De kamers zijn volledig voorzien van nieuwe apparatuur volgens de laatste technische snufjes. Er worden hier onder andere dotterbehandelingen en hartkatheterisaties gedaan, en implantaten zoals pacemakers ingebracht. In de toekomst gaan we met de nieuwe apparatuur mogelijk ook hartritmebehandelingen doen in huis.
Het Maasstad Ziekenhuis beschikt nu in totaal over 3 kamers voor interventiecardiologie.

Regionale zorg samen met Erasmus MC
Het Maasstad Ziekenhuis speelt een belangrijke rol in de regionale zorg op het gebied van interventiecardiologie in samenwerking met het Erasmus MC. Om en om hebben de cardiologen van beide ziekenhuizen regiodienst voor bijvoorbeeld spoeddotters en hartkatheterisaties. Deze spoeddienst bedient heel Rotterdam plus een ruim verzorgingsgebied daaromheen.

“Het gaat hier om een belangrijke regionale functie die deze uitgebreide verbouwing noodzakelijk maakte” aldus Robin Schoenmakers, teammanager Interventiecardiologie.