26-04-2023

Koninklijke onderscheiding voor Wilma Gillis-Burleson

Vandaag op woensdagochtend 26 april is Wilma Gillis-Burleson, lid raad van toezicht van het Maasstad Ziekenhuis, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Deze Koninklijke onderscheiding ontving ze voor haar grote inzet voor meerdere maatschappelijke organisaties.

Als oprichter en directeur/bestuurder van Stichting B for You zet Wilma zich via mentorprogramma’s al 21 jaar in voor jongeren tussen de 6 en 16 jaar die door diverse omstandigheden een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Daarmee hopen de vrijwillige mentoren dat jongeren hun talenten ontdekken en ontwikkelen om verder te kunnen bloeien en groeien in de samenleving. Daarnaast is zij actief voor haar eigen bedrijf Legato. Ook is Wilma lid van de raad van toezicht van het Maasstad Ziekenhuis

Burgemeester Aboutaleb van de gemeente Rotterdam reikte de onderscheiding uit tijdens de Algemene Gelegenheid 2023, beter bekend als de ‘Lintjesregen’, in de Burgerzaal van het stadhuis van Rotterdam.

Namens het Maasstad Ziekenhuis: van harte gefeliciteerd!

Betrokken bestuurder

Als oprichtster en directeur/bestuurder van Stichting B for You zet zij zich via mentorprogramma’s al 21 jaar in voor jongeren tussen de 6 en 16 jaar uit Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis die door diverse omstandigheden een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. De jongeren krijgen van vrijwillige mentoren een-op-een aandacht en leren hun talenten ontdekken en ontwikkelen om verder te kunnen bloeien en groeien in de samenleving.

Groot sociaal hart

Naast haar goede werk voor Stichting B for You en haar werk voor haar bedrijf Legato, actief in arbeidsre-integratie, outplacement en detachering, zet ze haar groot maatschappelijk (ondernemers)hart in voor tal van maatschappelijke organisaties

Zo is ze van januari 2018 tot januari 2021 voorzitter geweest van de Raad van Toezicht van de kinderopvang-organisatie KindeRdam. En van januari 2021 tot op heden vice-voorzitter van de Raad van Toezicht van HefGroep-KindeRdam. “De maatschappelijke betrokkenheid van mevrouw Gillis-Burleson, met name bij de jeugd, kenmerkt zich door zich met raad en daad in te zetten voor onze missie. Zij doet dit onder meer door ons te adviseren met haar (juridische) kennis.”, aldus Els Maasdam, bestuurder van HefGroep-KindeRdam. “Door gericht mee te denken in oplossingen voor problemen waarmee de kinderopvang en jeugdwerk te kampen hebben. En door altijd te zoeken naar de verbinding met partijen uit haar netwerk die ons kunnen helpen onze missie te volvoeren.”

Tussen 2017 en 2018 heeft ze deel uitgemaakt van RTS (Stichting Rotterdam TopSport). Hans Stam, voormalig voorzitter Raad van Toezicht van RTS: “Zij is maatschappelijk breed georiënteerd, heeft een groot sociaal hart en is vurig pleitbezorger voor kansengelijkheid en diversiteit op vele terreinen, ook in de (top)sport. Met name beijverde zij zich om de deelname van vrouwen en kwetsbare kinderen aan sportevenementen te promoten.”

Tevens zet zij zich in voor de Van der Mandele stichting, is ze raadslid en voorzitter geweest van de RRKC (Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur) en verder is zij voorzitter van de Raad van Toezicht van Theater Zuidplein, bestuurslid van Stichting Bevordering van Volkskracht, lid van de Raad van Commissarissen van Woonplus en lid van het bestuur van de Black Impact Foundation. Ook was zij tot maart 2021 lid van de Raad van Toezicht van Stichting Pameijer.

Vanaf maart 2021 is zij lid van de Raad van Toezicht van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam.

Bijzondere waarde

Dit alles onderstreept haar bijzondere waarde voor de maatschappij en voor de stad Rotterdam. De Raad van Toezicht en het team van Stichting B for You zijn dan ook trots op deze meer dan terechte onderscheiding.