30-03-2023

Maasstad Ziekenhuis breidt waardegedreven zorgcontract uit

Begin 2022 sloot het Maasstad Ziekenhuis een uniek contract af met zijn grootste vier zorgverzekeraars; Zilveren Kruis, CZ, VGZ en DSW. Waar voorheen de nadruk lag op volume, ligt met dit ‘waardegedreven’ zorgcontract de nadruk op het leveren van kwaliteit. Door het succes van deze nieuwe contractvorm, is voor 2023 het waardegedreven contract ook met de overige zorgverzekeraars afgesloten.

Met het ‘waardegedreven’ zorgcontract betalen zorgverzekeraars het Maasstad Ziekenhuis een vaste vergoeding voor zorg, onafhankelijk van het aantal uitgevoerde behandelingen. Daarnaast is er een prestatiebeloning afgesproken als bonus voor het behalen van doelstellingen, zoals bij de inzet van thuismonitoring (bijv. digitaal consult). Patiënten hoeven dan niet extra naar het ziekenhuis te komen, want ze worden thuis goed gemonitord. Hierdoor ligt de nadruk op waarde toevoegen aan de toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg.

Sander Dekker, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis: “Wij zijn blij dat we met meer verzekeraars soortgelijke afspraken hebben kunnen maken – afspraken die gaan over de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg en niet zozeer over de hoeveelheid zorg die wordt geleverd. Als ziekenhuis staan wij klaar voor onze patiënten met zorg die echt bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Dat nu meer zorgverzekeraars aansluiten bij de waardegedreven contracten, is een blijk van vertrouwen in onze aanpak. Daar zijn we trots op.”

Voor zorgverzekeraars a.s.r., Menzis, Zorg & Zekerheid en ENO is deze contractvorm nieuw, maar zij staan zeer positief tegenover de waardegedreven strategie van het Maasstad Ziekenhuis. Thomas Oremus, directeur zorg a.s.r. “Voor onze verzekerden is het belangrijk dat we de zorg toegankelijk en betaalbaar houden. Deze manier van samenwerken zorgt er in de praktijk voor dat ziekenhuizen zich kunnen concentreren op het leveren van de juiste zorg op de juiste plek. Dit komt ten goede aan de betaalbaarheid van de zorg en de aandacht voor patiënten.”