19-12-2023

Maasstad Ziekenhuis en Ikazia Ziekenhuis openen Beschermde Wiegkamer

Het Maasstad Ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis hebben maandagmiddag 18 december een Beschermde Wiegkamer geopend in Rotterdam-Zuid. In deze kamer kunnen zwangere en pas bevallen vrouwen in nood terecht die (anoniem) hulp of een veilige plek zoeken voor hun pasgeboren baby. De Beschermde Wiegkamer is gevestigd in het Maasstad Ziekenhuis. De kamer bevindt zich vlakbij de achteringang van het ziekenhuis, naast de in- en uitrit van de ambulances.

Stichting Beschermde Wieg, initiatiefnemer van deze kamers, Maasstad Ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis onderstrepen de noodzaak van de komst van de Beschermde Wiegkamer in Rotterdam-Zuid. Zij zien dagelijks kwetsbare zwangere vrouwen die ongepland en ongewenst zwanger zijn.

Veilige, beschermde plek

In Rotterdam-Zuid wordt één op de acht kinderen in zorgelijke omstandigheden geboren.

Jolise Martens, gynaecoloog in het Maasstad Ziekenhuis: “De meeste van deze vrouwen kunnen we gelukkig in een eerder stadium hulp bieden zodat zij goede prenatale zorg krijgen en een goede, veilige bevalling. Maar sommige omstandigheden kunnen zó zorgelijk zijn dat de moeder besluit om haar kind op een onveilige plek achter te laten.”

“Voor deze vrouwen die geen hulp durven of kunnen vragen, is de kamer als laatste redmiddel een veilige plek waar direct medische hulp beschikbaar is. De moeder heeft daarbij de keuze om haar gegevens achter te laten voor een toekomstig contact tussen haar en haar kind,” vult Irene van der Avoort, gynaecoloog in het Ikazia Ziekenhuis, aan.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Op 29 januari 2024 openen ook het Erasmus MC en het Amsterdam UMC, Locatie AMC een wiegkamer. Sander Dekker, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis: “Met de opening van de Beschermde Wiegkamers in Rotterdam Noord en Zuid, willen we als Rotterdamse ziekenhuizen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door een bijdrage te leveren aan de zorg voor deze kwetsbare vrouwen in onze stad. We zijn blij met de komst van deze kamer, tegelijkertijd hopen we dat de wanhoop bij geen enkele moeder zo groot is dat ze er gebruik van hoeft te maken.”

Donaties en giften

Om de Beschermde Wiegkamer te realiseren hebben Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis en Stichting Vrienden van Ikazia veel steun gekregen. Fondsen, kerken en vele particulieren hebben door hun donaties en giften ervoor gezorgd dat de kamer mogelijk is gemaakt.

Hulp nodig?

Heb je zelf hulp nodig? Of heb je vragen over een ongeplande zwangerschap? Kijk dan op de website van de Beschermde Wieg. Daar staat ook meer informatie over de Beschermde Wiegkamer in het Maasstad Ziekenhuis.

Bestuurder Sander Dekker in de Beschermde Wiegkamer

Route naar de Beschermde wiegkamer