13-12-2023

Nationaal onderzoek naar wat de belangrijkste uitkomsten zijn voor patiënten met brandwonden

Onderzoekers uit de 3 verschillende Nederlandse brandwondencentra werken dagelijks aan het verbeteren van de zorg voor patiënten met brandwonden. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld vragenlijsten. Patiënten vullen vragen in om aan te geven hoe het met hen gaat. Denk hierbij aan vragen over hoe dagelijkse bezigheden verlopen en of zij pijn hebben. Patiënten vullen deze vragenlijsten op meerdere momenten in. Zo kunnen zorgverleners en onderzoekers het herstel monitoren.

Om te weten of we ons focussen op de juiste onderwerpen, hebben o.a. onderzoekers Denise van Uden en Inge Spronk van het Maasstad Ziekenhuis, 140 patiënten bevraagd over welke uitkomsten de patiënten het belangrijkst vinden.

“De belangrijkste uitkomsten voor patiënten kunnen variëren tijdens het herstellen van de brandwonden. Daarom hebben we over 3 verschillende momenten gevraagd wat patiënten in die periode het belangrijkst vonden. De momenten waren tijdens hun opname in het brandwondencentrum, de eerste 6 maanden na opname, en tussen 6 tot 24 maanden na opname. Er was een grote overlap in de belangrijkste uitkomsten op elk van de drie momenten. Patiënten vinden het belangrijk om door te geven of ze nog pijn ervaren, of ze zelfstandig zijn en of ze fysiek weer op het niveau zijn van voor de opname,” aldus Denise.

Voor achtergrondinformatie en meer resultaten kun je het gehele wetenschappelijke onderzoek lezen via https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305417923002280?via%3Dihub