06-07-2023

Positief over prednison als aanvulling op medicijnen voor patiënten met reumatoïde artritis van 65 jaar en ouder

Een kleine dosis prednison, elke dag, voor patiënten met reumatoïde artritis van 65 jaar en ouder; is het wel of niet aan te raden om dit voor te schrijven? Deze vraag stond centraal bij het Europese GLORIA onderzoek (GLORIA staat voor Glucocorticoid Low-dose Outcome in RheumatoId Arthritis). Onze reumatologen Melek Güler-Yüksel en Marc Kok werkten mee aan het onderzoek en vertellen er graag over!

“Er zijn vandaag de dag veel goede anti reuma medicijnen,” vertelt dr. Melek Güler-Yüksel. Prednison is een aanvullend medicijn dat goed werkt tegen de reumatoïde artritis, met name in lage dosering wordt het middel vaak overwogen bij de oudere patiënt.” Met het GLORIA-onderzoek wilden de onderzoekers kijken of de voordelen van het gebruik van prednison opwegen tegen de nadelen. Een veel voorkomend nadeel, waar zowel patiënt als sommige artsen bang voor zijn, is gewichtstoename.

5 milligram prednison elke dag

“De afgelopen jaren hebben we als Maasstad Ziekenhuis meewerkt aan een onderzoek om uit te zoeken of een dosering van 5 milligram prednison is aan te bevelen bij patiënten met reumatoïde artritis van 65 jaar en ouder,” vertelt dr. Melek Güler-Yüksel trots. De uitkomsten van het onderzoek waren positief: na 2 jaar hadden de patiënten, die elke dag prednison hadden ontvangen, minder ziekteactiviteit, minder gewrichtsschade en weinig last van de bijwerkingen van het medicijn. “Om te zien of de uitkomsten ook echt zijn gekoppeld aan het medicijngebruik, vergelijken we de resultaten altijd met een groep patiënten die een placebomedicijn hebben ontvangen, ” licht dr. Melek Güler-Yüksel toe. Een placebo is een medicijn waar geen werkende stoffen in zitten.

Aankomen in gewicht als resultaat van gebruik prednison?

Patiënten die prednison gaan gebruiken, zijn vaak bang om aan te komen. Dit was dan ook een belangrijke bijwerking om te onderzoeken. Daarom hebben onderzoekers zowel in het Maasstad Ziekenhuis als in het Groene Hart Ziekenhuis (Gouda) en in het Medisch Centrum Leeuwarden 2 bodyscans gemaakt om de lichaamssamenstelling van de patiënten te bekijken.

De 1e scan werd gemaakt voordat patiënten het medicijn gingen gebruiken (prednison óf het placebomedicijn).. Na 2 jaar medicijngebruik maakten de onderzoekers de 2e  bodyscan.

Het resultaat? “De patiënten die prednison innamen waren gemiddeld 900 gram aangekomen, 2 jaar na de eerste meting ,” vertelt Melek Güler-Yüksel. “Van deze 900 gram bestond 70% uit vetvrije massa zoals spieren en voor 30% uit vetmassa. Een positieve uitkomst dus!” Een toename in de vetvrije massa betekent namelijk een toename in spiermassa. Bij een toename van spiermassa mag je ervan uitgaan dat de patiënt beter zijn of haar dagelijkse activiteiten kan doen.

dr. Melek Güer-Yüksel en dr. Marc Kok

Reumatologen Marc Kok (links) en Melek Güler-Yüksel (rechts)

Europese samenwerking

Het GLORIA-onderzoek is gestart vanuit het VU Amsterdam. Inmiddels hebben er 28 Europese ziekenhuizen meegewerkt aan het onderzoek. “Ik ben trots dat wij als Maasstad Ziekenhuis een aandeel hebben gehad in dit onderzoek. Van de 451 patiënten die hebben meegedaan aan deze studie, zijn er 43 gezien in het Maasstad Ziekenhuis,” vult reumatoloog Marc Kok aan. Hij is één van de andere reumatologen die vanuit het Maasstad Ziekenhuis heeft meegewerkt aan dit onderzoek.

Wilt u het wetenschappelijk onderzoek lezen? Dat kan via https://rmdopen.bmj.com/content/9/2/e002905