14-07-2023

Wetenswaardig: wetenschap in het Maasstad Ziekenhuis

Artificial intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol in ons leven. Ook in de zorg wordt hiermee geëxperimenteerd.

Maar hoe zet je AI succesvol - en veilig! - in en hoe doe je goed wetenschappelijk onderzoek naar AI? Sade Faneyte, klinisch informaticus heeft dit onderwerp als aandachtsgebied.

Deze en andere interessante onderwerpen vind je in Wetenswaardig, het blad dat een inkijkje geeft in wetenschap en onderzoek in het Maasstad Ziekenhuis. Andere onderwerpen die aan bod komen:

Brigitte Haberkorn, internist-oncoloog in het Maasstad Ziekenhuis, zag in de dagelijkse praktijk dat heel veel patiënten hun therapie voortijdig afbreken vanwege de heftige bijwerkingen van de medicatie. Brigitte deed met haar collega’s een retrospectief onderzoek, met ‘real world data’. Brigitte: “Soms is het goed om niks te doen, maar dat vinden dokters ook heel moeilijk. Wij zijn niet opgeleid om niks te doen.”

Columnist Corstiaan den Uil vertelt ons meer over de Wet van Lasagna die het fenomeen beschrijft van het gebrek aan patiënten die bij een klinische studie in aanmerking komen voor inclusie en hoe dit te verbeteren.

Verder hebben we een interview met Luuk Loermans, physician assistant (PA) op de longafdeling van het Maasstad Ziekenhuis. Een PA. Zijn keuze voor dit vak is met name vanwege de belangrijke rol die een PA kan spelen voor wetenschappelijk onderzoek: ondersteunend of zelf initiërend.

Het Maasstad Ziekenhuis doet mee aan de BAT koemelk studie, waarbij wordt gekeken of de huidige provocatietest op koemelkallergie kan worden vervangen door een relatief eenvoudige bloedtest: de Basophil Activation Test (BAT). De collega’s Desiree Bezemer, Kelly van de Vorst en Anita Boorsma-Koevoets werken aan deze studie, die gezamenlijk met nog 17 andere zorgcentra wordt uitgevoerd.

Gynaecoloog Robbert van Oppenraaij en research nurse Esther Santegoeds zijn betrokken bij onderzoek naar fertiliteitsproblemen. Van Oppenraaij: “We kijken naar de toegevoegde waarde van vitaminen en mineralen op de zaadkwaliteit van de partner en dan met name of dat een positief effect heeft om tot een zwangerschap te komen.”

Klik hier om het hele blad te lezen.