01-01-2024

Jaarwisseling verloopt druk op Spoedeisende Hulp en relatief rustig in Brandwondencentrum

Het was gisteravond en vannacht druk op het de Spoedeisende Hulp van het Maasstad Ziekenhuis. In het Brandwondencentrum bleef het relatief rustig.

De drukte op de Spoedeisende Hulp werd niet direct veroorzaakt door het aantal patiënten, maar door de ernst van de letsels van de patiënten. Er kwamen in verhouding veel slachtoffers van geweld binnen. Een deel van hen had tevens een alcoholintoxicatie. In totaal werden er 27 patiënten gezien. Drie van hen hadden brandwonden door vuurwerk.

Het Brandwondencentrum zag de afgelopen avond en nacht twee patiënten - allebei jonger dan 16 jaar - die ernstige brandwonden opliepen door vuurwerk. Dat is minder dan het aantal patiënten dat vorig jaar in de nacht van Oud & Nieuw werd gezien.

Landelijke registratie brandwonden jaarwisseling is 9 januari compleet
Het Brandwondencentrum van het Maasstad Ziekenhuis werkt samen met de brandwondencentra van het Martini Ziekenhuis en het Rode Kruis Ziekenhuis én met de Brandwondenstichting. Samen maken zij een landelijke registratie van brandwonden die patiënten opliepen rond de jaarwisseling. Omdat de eerste opvang op andere plekken plaatsvindt, namelijk in de regionale ziekenhuizen of bij de huisarts, verschijnt deze registratie op dinsdag 9 januari.