Koninklijke onderscheiding voor gynaecoloog Arie Verhoeff

Gynaecoloog dr. Arie Verhoeff van het Maasstad Ziekenhuis is vrijdag 20 april 2012 onderscheiden met een lintje. Voor zijn bijdrage aan de voortplantingsgeneeskunde in Nederland is hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Burgemeester D. van der Borg van de gemeente Graafstroom, de woonplaats van Verhoeff, heeft hem de versierselen opgespeld tijdens een IVF-symposium in het Rotterdamse ziekenhuis. Dit symposium werd gehouden ter ere van het 30-jarig bestaan van de voortplantingsgeneeskunde in het ziekenhuis.

Transport-IVF

Arie Verhoeff is sinds 36 jaar arts en werd in 1981 gynaecoloog in het toenmalige Zuiderziekenhuis. Samen met wijlen prof. dr. Gerard Zeilmaker van het Erasmus MC ontwikkelde Verhoeff in de daaropvolgende jaren de zogeheten transport-IVF. Bij transport-IVF worden rijp gemaakte eicellen in het ene ziekenhuis afgenomen bij de vrouw, terwijl de daadwerkelijke reageerbuisbevruchting in het laboratorium van een ander ziekenhuis geschiedt. Voorheen geschiedden zowel de eicelpunctie én de daarop volgende bevruchting uitsluitend in een academisch ziekenhuis.

IVF voor meer vrouwen

Omdat slechts een handvol academische ziekenhuizen over een gecertificeerd bevruchtingslaboratorium mag beschikken, zorgde de ontwikkeling van Verhoeff en Zeilmaker ervoor dat IVF voor veel meer vrouwen beschikbaar werd. Immers: het aantal ziekenhuizen dat zich met IVF kon gaan bezig houden, nam navenant toe.

In augustus 1985 werd de allereerste transport-IVF baby van Nederland, en mogelijk zelfs in de wereld geboren. In augustus hoopt deze Rotterdammer zijn 27e verjaardag te vieren.