26-11-2021

Slaapapneu-onderzoek van het Maasstad Ziekenhuis volledig op afstand

Een slaapapneu-onderzoek afnemen zonder dat een patiënt ook maar één stap in het Maasstad Ziekenhuis hoeft te zetten? Dit kan sinds een paar maanden door onze samenwerking met Thuisziekenhuis Nederland. Als één van onze neurologen denkt dat een patiënt slaapapneu (OSAS) heeft, vraagt hij of zij een slaaponderzoek aan. Een medewerker van Thuisziekenhuis Nederland komt vervolgens bij de patiënt thuis, geeft uitleg over het onderzoek en haalt de volgende ochtend de apparatuur weer op.

Slaapapneu-onderzoek

Een slaapapneu-onderzoek brengt in beeld hoe een patiënt slaapt. Een slaapregistratiekastje (polygrafie) meet bijvoorbeeld of de ademhaling van de patiënt stopt, of de patiënt snurkt en wat zijn hartslag en zuurstofgehalte is in de nacht. Hiervoor moet de patiënt één nacht slapen met een zuurstofmeter, een ‘neusbrilletje’ die de ademhaling meet, en verschillende elektrodes die de patiënt zelf opplakt. Per week vinden er ongeveer 10 van deze slaaponderzoeken plaats vanuit de afdeling Neurologie van het Maasstad Ziekenhuis.

Heen en weer naar het ziekenhuis

Het is niet nieuw dat patiënten voor een slaaponderzoek thuis kunnen slapen, in hun eigen bed. Dat gebeurt al een aantal jaar. Neuroloog Bart Smits legt uit dat deze manier van onderzoek patiënten nog best veel tijd kostte: “Patiënten moesten het slaapregistratiekastje ophalen in het Maasstad Ziekenhuis, brachten dat ’s avonds bij zichzelf aan en gingen hiermee in hun eigen bed een nacht slapen. De dag daarna moesten ze het kastje weer terugbrengen naar het Maasstad Ziekenhuis.” Daarnaast werd het door Corona belangrijker om patiënten niet naar het ziekenhuis te laten komen als dat niet per se nodig is. “Vandaar dat we Thuisziekenhuis Nederland hebben gevraagd om de onderzoeken voor ons te doen.”

Van twee naar nul ziekenhuisbezoeken

Inmiddels hoeft een patiënt meestal helemaal niet meer naar het Maasstad Ziekenhuis te komen voor een slaapapneu-onderzoek. “Onze neurologen vragen een slaaponderzoek aan en een medewerker van Thuisziekenhuis Nederland komt bij de patiënt thuis om het apparaat af te geven. Zij geven de patiënt uitleg, komen het apparaat weer ophalen en analyseren de data”, aldus Patrick Molendijk, zorgmanager Neurologie. De patiënt hoeft de apparatuur dus niet meer op te halen en terug te brengen in het ziekenhuis.

Een slaapexpert van Thuisziekenhuis Nederland maakt tot slot een rapport van de slaapgegevens en stuurt dat naar het Maasstad Ziekenhuis. “Daarna bespreek ik de uitslag en het beleid met de patiënt. Dat gebeurt meestal telefonisch of via beeldbellen in BeterDichtbij”, vertelt neuroloog Bart Smits.

Het nieuwe slaapapneu-onderzoek bespaart onze patiënten twee ziekenhuisbezoeken. Dat betekent minder patiënten in het ziekenhuis en dat is vooral een voordeel in deze coronatijd. Het Maasstad Ziekenhuis is het tweede ziekenhuis in de regio dat de slaaponderzoeken op deze manier uitvoert.

De Juiste Zorg op de Juiste Plek

Het Maasstad Ziekenhuis wil dat patiënten de juiste zorg op de juiste plek kunnen krijgen. Het slaaponderzoek in samenwerking met Thuisziekenhuis Nederland is hier onderdeel van, omdat sommige zorg ook thuis kan plaatsvinden. Dat is prettiger voor de patiënt en maakt ruimte vrij in het ziekenhuis voor mensen die wel alleen daar geholpen moeten worden.

Een patiënt krijgt thuis uitleg over het slaapapneu-onderzoek.